Land Rover zal nog niet al te snel volledig elektrisch gaan, in tegenstelling tot neef Jaguar, dat zich voorbereidt op een EV-revolutie in 2025. De Britse specialist in SUV's en terreinwagens kan het zich echter niet langer veroorloven zijn modellen geen elektrische ondersteuning te geven als het merk concurrerend wil blijven. Daarom wordt verwacht dat de volgende Range Rover Sport een elektrische variant krijgt, waarvan het prestatiepotentieel zal worden gemodelleerd naar de topversie van de benzineversie, die de 4,4 liter grote biturboV8 van de BMW X6 M zal gebruiken om indruk te maken. Wat weten we al over dit toekomstige 'kleine broertje' van de klassieke Range?
Koetswerk
De derde generatie van de Range Rover Sport zal gebruikmaken van het platform en de techniek van de nieuwe 'normale' Range Rover, maar met een sportievere look. De indruk van dynamiek moet tot uiting komen in de proporties, met een lagere, lichtjes afhangende daklijn, maar ver van de karikaturale SUV-coupés van de concurrentie.
De nieuwe Range Rover Sport zal vooral opvallen door het design van zijn bumpers, met opvallendere luchtinlaten, terwijl zijschorten het model opnieuw een meer uitgesproken look moeten geven. Achteraan zal de Sport de nieuwe stylingtaal van de Range overnemen, met donkere, verticale lichten die met elkaar verbonden zijn door een lichtstrook. En terwijl de 'Classic' zijn uitlaatpijpen verbergt, zal de 'Sport' ze zichtbaar houden.
Wat de structuur betreft, zal het nieuwe platform een 50% grotere torsiestijfheid opleveren, terwijl geluid en trillingen met 24% zullen worden verminderd. Daarmee neemt hij de Porsche Cayenne, de benchmark voor dynamisch gedrag onder grote SUV's, in het vizier.
Motoren
Onder de motorkap zal de derde Range Rover Sport het aanbod van de recent gelanceerde Range Rover overnemen, althans wat betreft de benzinemotoren (P400 en P530) en de plug-inhybrideversies (P440e en P510e), die een volledig elektrisch rijbereik van meer dan 100 km kunnen bieden. Wat de diesels betreft, zou hij de D250, D300 en D350 met lichte hybridisatie overnemen.
>> Lees ook – Range Rover aan de stekker als P440e en P510e
Vooral zal de SVR-versie, de sportiefste van het gamma, zijn drukgevoede vijfliter-V8 inruilen voor de 4.4-V8 met dubbele turbo van de BMW X6, wat een vermogenstoename impliceert. De drempel van 600 pk zou worden overschreden, waardoor deze Range Rover Sport SVR de krachtigste in de geschiedenis van het merk zou worden. Het gebruik van de Beierse motor opent de deur naar een plug-inhybrideversie.
Het grote nieuws is dat er een 100 procent elektrische versie is aangekondigd, net als van de klassieke Range Rover, maar die zal op zijn vroegst in 2024 zijn opwachting maken. Het is de bedoeling dat 60% van de verkoop tegen het midden van het decennium elektrisch zal zijn. Jaguar Land Rover en BMW hebben trouwens een samenwerkingsovereenkomst gesloten om elektrische aandrijflijnen te ontwikkelen. De M60-aandrijflijn van de iX, die 619 pk en 1.100 Nm ontwikkelt, zou dus weleens onder de motorkap van de Range Rover Sport terecht kunnen komen.
>> Lees ook – Elektrische Range Rover: enkel met batterij of ook op waterstof?
Technologie en connectiviteit
De boordtechnologie in de Range Rover Sport, of het nu gaat om het comfort, de veiligheid of het infotainment, zal identiek zijn aan die in de ‘klassieke’ versie, met uitzondering van een sportievere rijmodus. Aangezien de indeling van het interieur overeenkomt met die in de nieuwe Range Rover, verwijzen we daarnaartoe voor meer details.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!