Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Alfa Romeo: negen nieuwe modellen tegen 2021

Geschreven door David Leclercq op 14-11-2016

De Giulia luidt de terugkeer van Alfa Romeo in. Het merk herstructureert zich rond negen nieuwe modellen tussen nu en 2021. Hieronder het programma.

Alfa Romeo is zich volledig aan het herstructureren. Een late terugkeer, die vertraagd werd omdat Marchionne het nut niet inzag om vóór 2015 nieuwe modellen te ontwikkelen (met inbegrip van Fiat), wat volgens hem het spiljaar is voor het einde van de financiële crisis van 2008. Na de Giulia wordt deze week de SUV Stelvio op de markt gebracht in Los Angeles. Dit model zal door andere worden gevolgd. En door een volledig gamma dat tussen nu en 2021 geleidelijk aan zal worden ingevoerd.

Opnieuw winst

Reid Bigland heeft voortaan de leiding over Alfa Romeo en Maserati met als doel de verkoop opnieuw aan te zwengelen. Hij heeft dan ook verklaard dat "het onze doelstelling is om een deel van de markt op Duitsland terug te winnen, maar dat plan wordt pas over twee jaar uitgevoerd". De man blijft dan ook voorzichtig: "We zullen dit niet snel kunnen doen. Want ze bezetten alle segmenten en zelfs meer met afgeleiden van tussensegmenten." Het is tijd dat Alfa Romeo zich herpakt, want de verkoop is gezakt tot 60.000 exemplaren, tegenover 200.000 in 2001. Of "zelfs met de nieuwe SUV [Stelvio] halen we slechts een marktdekkingsgraad van 50 procent. We moeten dus een goede strategie bepalen", verklaart Reid Bigland.

Een grote SUV?

Tussen nu en 2021 verschijnen dus negen modellen in de catalogi van Alfa Romeo. Een daarvan is de Stelvio, waarop het merk sterk inzet. In dit geval is Bigland ervan overtuigd dat deze SUV op ten minste één punt het verschil kan maken: "De reden waarom de mensen onze middelgrote SUV zullen kopen, is omdat ze versteld zullen staan van het dynamische rijgedrag." De verkoopprijs ligt naar verwachting in de buurt van die van een Jaguar F-Pace of een Porsche Macan. Maar Bigland heeft onze collega's van Autocar ook laten verstaan dat de komst van een nog grotere SUV mogelijk is, een model dat nog altijd op de Maserati Levante is gebaseerd, maar zeven zitplaatsen telt. Het is duidelijk dat de grote SUV gebaseerd zou kunnen zijn op de Maserati Levante en begin 2018 op de markt kan komen als concurrent van de BMW X5 en Audi Q7. Nogmaals, hij zou om zijn dynamische mogelijkheden worden geprezen die, zoals Bigland toegaf, het gebruik van zeven plaatsen uitsluiten.

Geen berline?

Als we aan Bigland vragen of hij aan een berline van het type 5-Reeks denkt, antwoordt de man eenvoudigweg: "Tien jaar geleden zou ik gezegd hebben dat we een goede berline nodig hebben om de Duitsers bij de keel te grijpen. Maar met de geweldige verkoop van de SUV is dat veranderd. Ik zeg niet dat we geen berline zullen maken, maar die staat niet bovenaan de lijst."

Een SUV-coupé?

Naast een ander SUV-koetswerk wordt er bij Alfa Romeo ook gedacht aan een coupé die, als iedereen groen licht geeft, tegen het einde van het decennium op de markt kan komen. In verband hiermee wordt gezegd dat de Giulietta ook zal worden vervangen. Maar misschien niet op een manier die men verwacht: door nog maar eens een SUV die zo groot zal zijn als een BMW X1.

Berlineaanbod uitbreiden

Het volgende model dat na de Stelvio wordt voorgesteld, is in ieder geval een afgeleide van de Giulia, zonder twijfel de breakversie met de BMW 3-Reeks Touring als mikpunt. Of hij een rivaal kan zijn voor de 5-Reeks is echter minder duidelijk. In de wandelgangen wordt eerder gesproken over een nieuwe Alfetta die op de berline en de fastback van de jaren 70 en 80 geïnspireerd is. Hoewel dit project heel plausibel is, hangt het sterk af van de groei van de Chinese markt.

De Golf van Alfa Romeo

Met meer dan 5 miljoen auto's per jaar in Europa, wordt het segment van de Giulietta uiteraard niet aan zijn lot overgelaten en moet hij dus worden vervangen. Maar daarop moeten we ongetwijfeld nog drie jaar wachten, wat echt wel heel lang is. Dat ligt duidelijk aan het feit dat het moeilijker is dan verwacht om het Giorgio-platform aan dit model aan te passen. Want hoewel de Giorgio flexibel werd ontworpen, zijn de kosten voor re-engineering aanzienlijk.

Een nieuwe Brera?

Bigland en zijn team zijn zich ook heel erg bewust van het belang van een nieuwe sportauto bij Alfa. In dit opzicht werkt een ontwikkelingsteam aan een moderne herinterpretatie van de Alfa Brera, waarvan de productie in 2010 stopte. De nieuwe auto zal niet vóór 2020 op de markt komen, maar interne bronnen bevestigen al dat de auto op hetzelfde platform als de Giulia wordt uitgewerkt.

En de MiTo?

De kansen dat de MiTo een vervolg zal kennen zijn dan weer heel wat kleiner. Er werden vorig jaar immers minder dan 14.000 MiTo's verkocht, wat heel weinig is ondanks de talrijke updates van het model. Dat komt omdat dit type auto voornamelijk voor Europa bedoeld is en dat een nieuw model dus niet kan doorbreken in Azië of de Verenigde Staten. Bigland heeft overigens geweigerd om zich echt uit te spreken over de toekomst van de MiTo: "De MiTo speelt geen belangrijke rol buiten Europa, maar blijft een waardevolle bijdrage leveren in Europa. Daarom blijven we het model verbeteren", zei hij. Maar dus niet vervangen. Dat moeten we tussen de regels door lezen ...

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten