De Lipari Ocra-lakkleur, schakelpeddels, een 'GT Junior'-borduursel op de hoofdsteunen vooraan, specifieke stiksels, vijfgaats velgen, een draadloze lader voor smartphones en ADAS-rijassistenten niveau 2. Dat is alles wat je krijgt in de speciale reeks 'GT Junior' voor de Alfa Romeo Giulia of Stelvio bovenop het Veloce-niveau waarop de reeks zich baseert. Je hebt dan ook de keuze tussen een 2.0-benzinemotor van 280 pk of een 2.2-diesel van 210 pk. Er is nog geen prijs bekend.
GT 1300 Junior
Interessanter is het om het over het model te hebben waar deze speciale editie naar terugharkt: de Alfa Romeo GT 1300 Junior. Het was het instapmodel als je een coupé wilde hebben van Alfa medio jaren '60 en de vervanger van de Giulia Sprint 1300. De 1.290 cc grote viercilinder had een dubbele nokkenas en was interessanter qua taksen door zijn kleine inhoud. Toch leverde het blokje een vermogen van 90 pk, niet slecht voor een autootje van 930 kilo.
De Alfa Romeo GT 1300 Junior was meer dan 10 jaar in productie, natuurlijk met enkele updates, en rolde meer dan 90.000 keer van de productielijn in Arese. Er was zelfs een GTA-afgeleide waarmee er werd geracet en een Zagato, met een eigenzinnig koetswerk dat tegenwoordig wordt gewaardeerd door de verzamelaars. Tegenwoordig betaal je minstens 20.000 euro voor een gewoon exemplaar, de mooiste niet-Zagato-modellen kosten zelfs het dubbele, zeker in de gele 'Giallo Ocra'-kleur zoals op de foto's. De Zagato's gaan voor meer dan 50.000 euro, of 2 miljoen Belgische frank.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!