Alfa Romeo, dat zich in een delicate commerciële situatie bevindt en niet over recente producten beschikt, zou de draad weer kunnen oppikken door een tweede generatie van zijn Mito aan te bieden. Die kleine Alfa was aanvankelijk gebaseerd op het platform van wijlen de Fiat Grande Punto en de toenmalige Opel Corsa, maar zou dus deze keer net als zijn Duitse neef de basis van de Peugeot 208 kunnen overnemen. Dat zou Alfa Romeo in staat stellen snel een nieuw model te lanceren en tegelijkertijd een eerste elektrische model in zijn gamma aan te bieden.
Elektrisch en op benzine
Net als Opel, dat in een recordtijd een nieuwe generatie van zijn Corsa ontwikkelde, zou Alfa Romeo op zijn beurt de Peugeot 208 in een Italiaans kostuum kunnen steken om zo een tweede generatie Mito aan te bieden. Hoewel er geen officiële aankondiging in die zin is gedaan, heeft de nieuwe directeur van het merk, Jean-Philippe Imparato, de informatie niet ontkend, en er zelfs naar gehint.
>> Lees ook – De nieuwe elektrische strategie van Stellantis
Een dergelijke operatie zou drie voordelen hebben: een kortere ontwikkelingstijd en -kosten, een onmiddellijke toegang tot een technische basis die up-to-date is, en de mogelijkheid om een broodnodig elektrisch model aan te bieden. De keuze voor het huidige 208-platform in plaats van de nieuwe zuiver elektrische STLA-architectuur lijkt logisch omdat Alfa Romeo haast heeft en snel en tegen een lage kostprijs nieuwe modellen moet aanbieden en zich met het oog op voldoende marges tegelijk moet verzekeren van voldoende klanten met benzineversies, aangezien Alfa Romeo pas in 2027 zuiver elektrisch wordt. Afspraak in 2023!
Bron: automobile-magazine
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!