Voor de ontwikkeling van de Valkyrie werkte Aston Martin destijds samen met het F1-team van Red Bull, voor de Valhalla rekenen ze op de knowhow van hun eigen renstal. Want deze supercar wordt volledig in-house ontwikkeld. De Formule 1 zorgt voor een enorme voorsprong op het gebied van de aerodynamica en het gebruik van composietmaterialen, maar de grootste winst wordt geboekt op digitaal vlak. De ook voor de F1 gebruikte computermodellen leveren immers bijzonder nauwkeurige data op die de ontwikkeling niet alleen optimaliseert, maar ook enorm versnelt. Omdat je veel meer simulaties kan doen vooraleer je effectief aan het testen gaat met prototypes.
De expertise op het gebied van aerodynamica blijkt meteen uit het werk dat is uitgevoerd aan de voorkant van de auto, met elementen die lijken op de voorvleugel van een F1-bolide. Ook de ontwikkeling van de onderkant van de Aston Martin Valhalla en de interactie van de actieve achtervleugel met de enorme diffuser profiteert van de in de Formule 1 opgedane ervaring. Het doel: zoveel mogelijk downforce voor zo weinig mogelijk drag.
Het verschil zit hem in de mobiele aeroelementen, die de neerwaartse krachten moduleren om de bochtsnelheid, de luchtweerstand op rechte stukken en de remstabiliteit te optimaliseren. Dankzij de krachtige simulatietools kan het F1-team de ontwikkeling van deze elementen versnellen voor meer efficiëntie en kortere ontwikkelings- en productietijden. Ter informatie: de Aston Martin Valhalla kan 600 kg downforce produceren bij 240 km/u.
Fernando Alonso
Toen de Aston Martin Valhalla werd onthuld, was er sprake van een plug-inhybride aandrijflijn die zich baseerde op een in eigen huis ontwikkelde V6-biturbo die de hulp zou krijgen van twee elektromotoren. Maar die plannen zijn inmiddels herzien, want er is nu sprake van drie elekromotoren die ruggensteun zullen geven aan de bekende V8-krachtbron van AMG-origine. Het systeemvermogen zou 1.012 pk bedragen.
Om het dynamische gedrag van de Aston Martin Valhalla te ontwikkelen, deed de fabrikant uit Gaydon dus een beroep op de simulatietools van zijn Formule 1-team... maar ook op de twee vaste coureurs van het team mochten hun zegje doen. Dan hebben we het over Lance Stroll, zoontje van de grote baas Lawrence Stroll. En over tweevoudig wereldkampioen Formule 1 Fernando Alonso, die oudstrijder die dit seizoen nog maar eens laat zien dat hij uit het juiste racehout gesneden is.
De productie van de Aston Martin Valhalla staat gepland voor 2024, met een gelimiteerde oplage van 999 exemplaren voor de coupéversie. Er zit ook een cabrioletvariant in de pijplijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!