Sinds twee jaar werkt Audi aan zijn eROT-systeem, dat bestaat uit schokdempers die de wielbewegingen over wegoneffenheden gebruiken om stroom te produceren. Het ingenieuze systeem gebruikt roterende elektromechanische schokdempers die de klassieke hydraulische demperpoten vervangen. Een krachtige hefboom absorbeert de krachten die inwerken op de wielnaafdrager en geeft die via een reeks tandwielen door aan een elektromotor, die ze omvormt tot stroom voor een aantal randorganen. Op die manier moet de alternator minder hard werken en daalt het brandstofverbruik lichtjes. De nieuwe A8, die in september wordt onthuld op het salon van Frankfurt, wordt het eerste productiemodel met dit eROT-systeem.
Iets minder CO2
Audi heeft berekend dat zijn systeem tijdens het rijden gemiddeld 150 Watt recupereert. Dat cijfer varieert in functie van de toestand van de weg: van 3 Watt op een perfect bekleed wegdek tot 613 Watt op een secundaire weg in slechte staat. Op ons Belgisch wegennet mogen we dus vonken verwachten… Onder reële gebruiksomstandigheden schat Audi dat het systeem een verbruiksbesparing oplevert van ongeveer 0,2 l/100 km of 5 g CO2/km.
Gestuurde schokdemping
Naast zijn energie-efficiëntie biedt het systeem nog een ander voordeel: het kan als een actieve schokdemping werken. De elektromechanische generatoren die de traditionele dempers vervangen kunnen namelijk in real time de kracht aanpassen waarmee koetswerkbewegingen worden afgeremd. Zo komt Audi tot een resultaat dat vergelijkbaar is met wat actieve dempers kunnen bereiken. En het systeem biedt nog een andere troef: de roterende dempers worden horizontaal opgesteld, waardoor ze minder plaats innemen dan traditionele, verticale buisvormige schokdempers. Daardoor kan bijvoorbeeld het koffervolume worden vergroot.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!