Volgens heel wat betrouwbare bronnen moeten we niet verwachten dat de W12-motor van de A8 of de V10 van de R8 bij Audi nog een lang leven beschoren zijn. De twaalfcilinder staat wel degelijk op het programma voor de nieuwe generatie van de limousine, maar dat is de laatste keer. Een volgende generatie komt er niet meer en hij zal zelfs niet meer worden opgefrist.
Niet voor altijd
“We zullen niet altijd een twaalfcilinder hebben”, zo verklaarde Peter Mertens, de verantwoordelijke voor technische ontwikkeling bij Audi, tijdens het jongste salon van Genève. “Er zijn inderdaad klanten die een motor met 12 cilinders willen en die krijgen hem ook. Maar hij wordt hier voor het laatst onder de motorkap van een auto ingeplant”.
Niet Bentley
De bedoeling is uiteraard om de uitstoot terug te dringen. Dat betekent echter niet dat de W12 volledig verdwijnt, want Bentley zou hem nog blijven gebruiken. Maar dus niet meer bij Audi. Mertens verwees ook naar de V10 in de R8 en schepte twijfel over diens voortbestaan: “Hebben we echt een V10 of een W12 nodig voor onze volgende generatie auto’s?” Dat lijkt dus niet zeker te zijn, al verzekerde hij ons ervan dat de V8 wel nog een toekomst heeft.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!