De zuiver elektrische Audi R8 kwam in 2015 op de markt, kort na de versie met verbrandingsmotor, maar hij bleef maar een paar maand in de catalogus staan. Ondanks de vrij aantrekkelijke technische details (462 pk, 0 naar 100 km/h in 3,9 seconden en een rijbereik van 450 kilometer op de NEDC-cyclus) kende de elektrische supersportwagen duidelijk niet het verhoopte succes. Er zijn er minder dan 100 van gemaakt. De e-tron kostte dan ook meer dan 5 keer zoveel als de 610 pk sterke V10 Plus-versie, of bijna één miljoen euro. Deze commerciële mislukking – om nog maar te zwijgen over die van de eerste R8 e-tron, die nooit verder is geraakt dan de ontwikkelingsfase – heeft de leiders bij Audi echter niet ontmoedigd om nog meer elektrische sportievelingen te gaan aanbieden.
R, maar ook RS en S
In de coulissen van de Formule E in Berlijn bevestigde Peter Mertens, de verantwoordelijke voor de afdeling R&D, aan onze Amerikaanse collega’s van Car&Driver dat er een nieuwe, zuiver elektrisch R-supersportwagen komt. Dat model zou ideaal zijn om een nieuw snellaadsysteem van Audi in te wijden dat 800 Volt haalt, naar het voorbeeld van dat wat Porsche op dit moment ontwikkelt voor zijn Mission E. Hij benadrukte bovendien dat dit model op zichzelf zal staan en dus niet gebaseerd zal zijn op een bestaand model met verbrandingsmotor. Maar dat is niet alles: Mertens gaf aan dat Audi ook meer betaalbare elektrische en plug-in hybride sportieve auto’s wil gaan maken met RS- en S-logo’s.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!