Op 14 april maakt de productieversie van de Audi Q4 E-Tron zijn langverwachte debuut. De elektrische SUV bouwt op het modulaire MEB-platform waarop Skoda de Enyaq iV en Volkswagen de ID.4 zet. Het design van de Q4 E-Tron kent nog weinig geheimen, want de afgelopen jaren toonde Audi twee realistische conceptstudies. En nu weten we ook hoe het interieur eruit zal zien.
Nieuw stuur
Het multifunctionele stuurwiel Audi Q4 E-Tron introduceert een nieuw bedieningsconcept met knoppen (met haptische feedback) waarop je kan drukken en waarmee je kan swipen. Desgewenst komt de velg met een afgeplatte onderzijde én een afgeplatte bovenkant, waardoor het stuur een zeshoekige vorm lijkt te hebben. De peddels aan het stuur dienen niet om te schakelen, maar om de remenergierecuperatie te sturen. De elektrische SUV doet het zonder versnellingsbak en zonder schakelpook. De minimalistische, wat zwevende middenconsole telt wel de nodige knoppen waarmee je aangeeft of je voor- dan wel achteruit wil rijden.
Optioneel kan je de Audi Q4 E-Tron uitrusten met een head-updisplay met augmented reality. Bovenop de klassieke informatie die het systeem op de voorruit projecteert, komt een AR-laag die zich op ongeveer 10 meter van de bestuurder bevindt. De head-updisplay voorspelt de acties van andere weggebruikers en schakelt virtuele drones in om je zo efficiënt mogelijk naar je bestemming te voeren. Een beetje zoals een computerspelletje, maar dan echt.
Digital first
De bestuurder van de elektrische Audi Q4 E-Tron kijkt op een digitale tellerpartij met een diameter van 10,25 inch. Die zogeheten Virtual Cockpit ruilt zijn toerenteller voor een powermeter, die allerlei relevante data over de autonomie van de batterij en de mate van recuperatie bundelt. Uiteraard behoudt die digitale module zijn verschillende tabbladen, zodat je ook de kaart in het groot kan zetten. Audi voorziet ook verschillende lay-outmogelijkheden.
Standaard komt de Audi Q4 E-Tron met een naar de bestuurder gedraaide multimediamodule met een aanraakscherm van 10,1 inch en een schermresolutie van 1.540 x 720 pixels. Tegen het einde van 2021 biedt Ingolstadt ook een groter diplay aan, met een diameter van 11,6 inch en een resolutie van 1.764. x 824 pixels. Dat wordt het grootste scherm dat Audi ooit in een personenwagen gestoken heeft. Het systeem draait om de MIB3-software van de Volkswagen-groep.
Veel binnenruimte
Volgens Audi combineert de Q4 E-Tron de buitenafmetingen van een Q3 met het koffervolume van een Q5 en de interieurruimte van een Q7. Het MEB-platform waarop de elektrische SUV bouwt, belooft een wielbasis van 2,76 meter. De achterbank staat 7 centimeter hoger dan de voorzetels, zonder dat de hoofdruimte in het gedrang zou komen. Het koffervolume bedraagt minimaal 520 liter en maximaal 1.490 liter.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!