De Audi RS3, het nieuwe sportieve model van Audi Sport, zal opnieuw in twee carrosserievarianten worden aangeboden: de 5-deurs Sportback en de 4-deurs berline. Maar deze nieuwe generatie van de superhatch van Audi is niet de enige prioriteit van de sportafdeling van Audi, want ook duurzaamheid moet een rol beginnen spelen binnen het gamma, dat steeds groter wordt.
RS3 Sportback en berline
De volgende Audi RS3 komt dus opnieuw met 4 of 5 deuren. In beide gevallen onderscheidt de neus zich met een specifieke grille en grotere luchthappers, zoals de RS Q3 al heeft. Maar de RS3 krijgt ook uitgeklopte spatborden die plaats maken voor luchtgaten achter de voorwielen. Achteraan zien we een grotere diffusor dan bij de S3 en de twee traditionele ovalen uitlaatpijpen. Onder de kap zou nog steeds de 2.5-vijfcilinder met turbo moeten liggen, gekoppeld aan een robotbak met dubbele koppeling en quattro-vierwielaandrijving om de circa 400 pk over te kunnen brengen op de weg.
Elektrificatie en emotie
Met de lancering van de Audi RS e-tron GT, is Audi Sport op volle snelheid begonnen aan zijn elektrificatieproces, dat het gamma duurzamer moet maken zonder de emotie in de steek te laten. Maar niet alle S- en RS-modellen worden (voorlopig) elektrisch. Hybride worden ze wel in de nabije toekomst, mild dan wel plug-in. Het geheim zal hem zitten in emotie op te roepen op een andere manier dan met de mooie klank van een dikke verbrandingsmotor.
De RS6 Avant, RS7 Sportback en RS Q8 krijgen al een mild hybride steuntje op 48 volt voor hun 4.0 V8 biturbo, net als cilinderuitschakeling. De volgende generatie zal echter plug-in hybride worden, net als de toekomstige RS4, die zowel als PHEV en als volledig elektrisch model op de markt zal komen.
Ander soort plezier
Het rijplezier zal op nieuwe manieren worden opgewekt die enkel mogelijk zijn dankzij e-mobiliteit. Zo kan het vermogen bijvoorbeeld erg flexibel verdeeld worden tussen de wielen via torque vectoring, zoals bij de Audi e-tron S. Het doel voor Audi Sport is om minstens 50% van zijn verkopen te laten bestaan uit PHEV's en EV's tegen 2024. Een aandeel dat 80% moet bedragen in 2026, alvorens volledig over te schakelen naar elektrisch in 2030.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!