Voor alle duidelijkheid, het gaat daarbij niet om de modellen van Audi zelf - de Q4 e-Tron, de specifiek voor China gebouwde Q5 e-Tron of de Q6 e-Tron - maar wel over de op stapel staande EV's die de Duitsers in samenwerking met SAIC aan het ontwikkelen zijn. Een nieuwe reeks wagens, met de codenaam 'Purple', waarvan in november een eerste concept wordt gelanceerd. In 2030 zou het nieuwbakken merk dan 9 modellen moeten tellen.
Daarbij zal gebruik gemaakt worden van CATL-batterijen, ADAS-systemen van Momenta en de elektrische architectuur van IM Motors. Stuk voor stuk Chinese ondernemingen en da's niet toevallig. Audi wil met de samenwerking vooral te weten komen waar de specifieke voorkeur ligt van Jin-met-de-pet. Met als bedoeling de Chinese consument daarna ook te trakteren op naar die lokale smaak aangepaste Audi's.
Wie volgt?
Het is niet het eerste lokale samenwerkingsverband dat wordt aangegaan door een merk van de Volkswagen Group. Eerder tekende VW al een verregaande overeenkomst met Xpeng waardoor alle lokaal gebouwde modellen van het merk gebruik zullen maken van een architectuur die samen met de Chinese constructeur is ontwikkeld.
Waarmee duidelijk een trend is gezet. Buitenlandse merken hebben het alsmaar moeilijker zich staande te houden op de Chinese markt, net omwille van de stijgende populariteit en kwaliteit van de lokale producten. Waarmee het aloude credo if you can' beat them, join them de enige uitweg lijkt voor zij die hun Chinese graantjes willen blijven mee pikken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!