Liefhebbers van Britse sportwagens kennen de BAC Mono maar al te goed. Deze eenzitter wordt aangedreven door een 330 pk sterke atmosferische viercilinder maar weegt minder dan 700 kg. Een exclusieve en volstrekt onredelijke sensatiemachine die niet bepaald past in de steeds strenger wordende uitstootnormen. Daarom gaat BAC samenwerken met engineeringbedrijf Viritech om een versie van zijn Mono te ontwikkelen die wordt aangedreven door een brandstofcel op waterstof. De idee is om een hele reeks sensaties te bieden voor een paar druppels water, zoals het credo zal zijn.
Viritech Apricale
Voor BAC was het van essentieel belang een technische partner te vinden die gespecialiseerd was in alternatieve brandstoffen, en de brandstofcel vertegenwoordigde de beste ‘zero emission’-oplossing. Het partnerschap met Viritech lag dan ook voor de hand. Aangezien Viritech zelf bezig is met de voorbereiding van zijn eigen FCEV supercar (de Apricale, die naar verluidt 1.100 pk sterk zou zijn), was de bundeling van hun inspanningen een logische stap. Vooral omdat Viritech mede is opgericht door de voormalig Formule 1-ingenieur Matt Faulks, die gelooft dat brandstofcellen een betere ‘zero emission’-oplossing zijn dan elektrische aandrijflijnen met batterijen, terwijl ze volgens hem een kleinere koolstofvoetafdruk hebben (een argument dat uiteraard moet worden aangetoond over een volledige levenscyclus).
In het kader van hun samenwerking levert BAC zijn Mono als basis,die zijn viercilinder-benzinemotor zal inruilen voor een waterstofbrandstofcel, waarvan het uiteindelijke vermogen niet bekend is. De enige zekerheid is dat het project “zal worden geleid door de principes van BAC inzake compromisloze prestaties en rijervaring", dus extreem zal het wel zijn.
Light is right
De grootste uitdaging zal er dus in bestaan het gewicht van de brandstofcel tot een minimum te beperken om de massa zo laag mogelijk te houden. Het komt erop aan het evenwicht te bewaren tussen prestaties, dynamiek en ‘milieuvriendelijkheid’, zodat het een opwindende machine blijft.
BAC is geen onbekende wat betreft het verkleinen van zijn ecologische voetafdruk: de Britse fabrikant is sinds 2019 'klimaatpositief' via zijn koolstofcompensatieprogramma. Bovendien heeft BAC geen geheim gemaakt van zijn grote belangstelling voor synthetische brandstoffen en lichtgewichtmaterialen, waaronder grafeen en niobium.
Het zal interessant zijn te zien hoe goed BAC en Viritech de intrinsieke kenmerken van de Mono – compacte afmetingen en een zeer gunstige verhouding gewicht-vermogen – kunnen behouden zonder het concept te verstoren met een brandstofcel, die over het algemeen erg groot is om een redelijke actieradius te garanderen. De integratie van de waterstoftanks zou dus wel eens de grootste uitdaging kunnen vormen voor de ontwerpers en ingenieurs. De vruchten van hun arbeid zullen echter naar verwachting niet voor 2023 of zelfs 2024 te zien zijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!