Mercedes heeft zijn nieuwe E-Klasse nog maar amper voorgesteld of we spreken al over de volgende grote berline in het segment: de 5-Reeks, waarvan de komst gepland is voor het einde van dit jaar. Daar is – als bij toeval – al één en ander over bekend geraakt.
Laatste fase
De 5-Reeks zit in de laatste fase van zijn ontwikkeling. Hij wordt in het twee semester van 2016 onthuld en komt bij ons wellicht begin 2017 op de markt. Het model evolueert aanzienlijk, vooral op het vlak van de motoren. Er komen herlaadbare hybrides, zoals al het geval is bij de nieuwe 3-Reeks en 2-Reeks.
48 volt en iDrive
Net als de 7-Reeks gebruikt de 5-Reeks een nieuwe elektrische architectuur van 48 volt, waardoor hij geavanceerde autonome rijsystemen kan aanbieden, zoals een antibotssysteem en een volledig automatische rem. Hij gebruikt ook de nieuwe iDrive-interface van de vijfde generatie, die je momenteel al terugvindt in de nieuwe 7-Reeks. Het nieuwe systeem beschikt over een aanraakscherm dat je kunt bedienen zoals een smartphone. In optie beschikt de 5-Reeks ook over bediening met gebaren: tot vijf handbewegingen worden herkend.
Drie koetswerken
Van de 5-Reeks worden nog altijd drie koetswerkvarianten afgeleid. De berline en de break natuurlijk, maar ook de GT met kofferklep. BMW belooft wel dat die ‘veel eleganter’ wordt, schrijven onze collega’s van Autocar. Over de stijl van de huidige 5-Reeks GT zijn de meningen namelijk zeker niet unaniem. Volgens de eerste (niet officiële) beelden van gecamoufleerde prototypes evolueert de stijl in de richting van het concept Lusso Coupé, onthuld tijdens de elegantiewedstrijd van Villa d’Este in 2013.
Nieuw platform
De 5-Reeks wordt gebouwd op een nieuwe basis (OKL of Oberklasse), die al onder de nieuwe 7-Reeks ligt en een beroep doet op elementen uit koolstofvezel, aluminium, magnesium en staal met een hoge elasticiteitsgrens. Volgens enkele experten maakt deze nieuwe structuur een gewichtsbesparing van ongeveer 100 kg mogelijk, waardoor het instapmodel (520i) zo’n 1.600 kg zou wegen.
Nieuwe motoren
Mechanisch gebruikt de nieuwe 5-Reeks natuurlijk meer viercilindermotoren, kwestie van het verbruik te beperken. Maar BMW geeft de 4.4 V8 (uit de 750i) ook niet op. We verwachten ook een vervanger voor de drieliter zescilinder diesel, een blok dat elektrische turbocompressors zou gebruiken om meer vermogen en koppel op te wekken. De 5-Reeks krijgt ook een herlaadbare hybride en gebruikt hiervoor het blok van de nieuwe 330e, namelijk een tweeliter gekoppeld aan een elektromotor gemonteerd in de versnellingsbak en een lithium-ionbatterij die een autonomie van circa 30 km mogelijk maakt. BMW biedt trouwens een nieuwe negentrapsautomaat en een transmissie met dubbele koppeling en zeven versnellingen. Ook versies met xDrive-vierwielaandrijving staan op het programma, naargelang de motor.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!