BMW heeft blijkbaar besloten om de 8-Reeks terug te brengen, want de constructeur wil de Mercedes S-Klasse Coupé en de Bentley Continental GT (die binnenkort ook vernieuwd wordt) geen vrij spel geven. De komst van de nieuwe BMW is wel pas ten vroegste in 2020 gepland. Maar het wordt het wachten waard, want de coupé zou één van de technologische vaandeldragers van het merk worden. We verwachten spitstechnologie onder de motorkap, een architectuur met meerdere materiaalsoorten en innovatieve connectiemogelijkheden, die een evolutie zijn van de systemen in de huidige 7-Reeks.
Twee configuraties
Volgens sommige bronnen die dicht bij het project staan, zouden twee verschillende configuraties van de 8-Reeks geïntroduceerd worden. De eerste heeft het koetswerk van een vierdeurscoupé, een beetje zoals de 6-Reeks Gran Coupé maar nog wat knapper. Daarnaast denkt BMW ook aan een klassieker model, een coupé met twee deuren, aangevuld met een cabrioversie. De twee projecten werden voorgesteld aan de CEO van BMW, Harald Krueger, die nog een beslissing moet nemen. Als alles loopt zoals gepland, dan zou in 2018 een concept car voorgesteld worden.
Hogere rendabiliteit
BMW breidt zijn gamma nog wat uit en dat is vooral een kwestie van rendabiliteit. BMW wil namelijk de uitzonderlijke return on investment van de Mercedes S-Klasse bereiken. Ter vergelijking: in 2015 verkocht Mercedes meer dan 125.000 S-Klasses tegenover 36.000 exemplaren van de 7-Reeks. De rekening is snel gemaakt. Met de nieuwe 8-Reeks wil BMW zijn verkoop in dit segment verhogen tot 70.000 eenheden per jaar. Een bron die dicht bij het dossier staat, vertrouwde onze collega’s van Autocar toe dat “de beslissing om opnieuw te starten met de 8-Reeks een lucratieve inkomstenstroom kan opwekken en de rendabiliteit per geproduceerde auto kan verhogen”.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!