Over kleuren en smaken valt moeilijk te redetwisten, maar het is een open deur dat het design van BMW-modellen al een tijdje voor verhitte discussies zorgt. Eigenlijk al sinds de Amerikaan Chris Bangle als designbaas aan de slag was bij de Duitse constructeur (van 1999 tot 2009). Maar die soms gewaagde keuzes hebben BMW geen windeieren gelegd, want die aanvankelijk gecontesteerde ontwerpen hadden geen negatieve invloed op de verkoopresultaten.
De best ingrijpende reorganisatie van het designteam zou vooral gericht zijn op het uniformiseren van de verschillende afdelingen en de verschillende merken, al zorgt vers bloed sowieso voor nieuwe wendingen. Dan hebben we het over de komst van de 45-jarige Oostenrijker Maximilian Missoni, die eerder aan de slag was bij Volvo en overkomt van Polestar. Daar wordt hij als designhoofd opgevolgd door voormalig Audi-ontwerper Philipp Römers. Wil dat dan zeggen dat de toekomstige modellen van Polestar een Duitser en BMW een Scandinavischer design zullen krijgen?
De Nederlander Adrian van Hooydonk blijft algemeen designbaas bij BMW, Maximilian Missoni vervangt de naar Rolls-Royce doorgeschoven Domago Dukec en wordt verantwoordelijk voor de modellen uit de hogere middenklasse (en die van Alpina). De modellen uit de lagere middenklasse vallen voortaan onder Oliver Heilmer, die daarvoor aan de slag was bij Mini.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!