Met een erg stille motor worden rij- en stroomlijngeluiden in een elektrische auto sneller waargenomen. Om een rijcomfort te handhaven dat zijn rang waardig is, ondergaat de BMW i7 aan het einde van zijn ontwikkelingsfase een reeks akoestische tests in het onderzoeks- en innovatiecentrum FIX in München. De teams van de constructeur werken aan de verschillende geluiden die van buitenaf en binnen in het voertuig komen. Dit omvat aero-akoestiek (luchtgeluid), rolgeluid, mechanisch geluid (transmissie, motor en ventilator) en trillingsgeluid.
Hollywoodmuziek
De i7 zal een ‘motorgeluid’ kunnen verspreiden. BMW werkt zowel aan het geluid om voetgangers te beschermen als aan het geluid binnenin de auto. De laatste is ontwikkeld met Hollywood-filmcomponist Hans Zimmer. De bestuurder zal kunnen kiezen tussen de relatieve stilte van de elektrische motor en een reeks emotionele geluiden. Ook het geluid van de airco moet worden vermeden. Daartoe simuleren de ingenieurs verschillende klimatologische omstandigheden om de akoestiek van het klimaatregelings- en ventilatiesysteem in het hele voertuig in te stellen, met name bij zeer lage en zeer hoge temperaturen.
>> Lees ook – BMW i7 op koudestage
Chassis
Ook van de structuur van de auto zelf zijn parasietgeluiden afkomstig. Voor de i7 heeft BMW het voorste deel van het koetswerk stijver gemaakt, maar ook voorzien in comfortbeglazing, fleece voor de deuren en de wielkasten, geluidabsorbeerders en banden met absorberend schuim voor geïntegreerde geluidsisolatie. In de windtunnel wordt gewerkt aan de aero-akoestiek, dat wil zeggen het geluid in verband met de buitenoppervlakken. Vandaar de nood aan strakke lijnen, in de carrosserie geïntegreerde deurgrepen, aerodynamisch geoptimaliseerde buitenspiegels en een bijna volledig gesloten onderzijde.
Verkeerssimulatie
Bovendien kunnen in de nieuwe akoestische simulator van FIZ North de geluiden van het dagelijks verkeer in het laboratorium worden gesimuleerd. Alles kan worden gereproduceerd, zoals bouwlawaai en vrachtverkeer. De apparatuur is voorzien van talrijke luidsprekers om deze geluiden vanuit alle richtingen op de prototypes van de voertuigen te projecteren en zo de doeltreffendheid van de geluidsisolatie van het interieur te testen.
Elektromagnetische compatibiliteit
Tenslotte analyseren ontwikkelings- en testingenieurs de elektromagnetische compatibiliteit (EMC) in de EMC-absorptiehal van het FIZ. Prototypes van de nieuwe luxesedans worden blootgesteld aan sterke elektromagnetische velden om de gevoeligheid van de elektrische systemen voor storingen te controleren. Het doel is ervoor te zorgen dat de rijhulpmiddelen, de adaptieve vering en de storingsvrije ontvangst van onlinegegevens, telefoon-, radio-, tv- en navigatiesignalen betrouwbaar zijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!