Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / BMW M5: bijna alle informatie is al bekend

Geschreven door David Leclercq op 13-03-2017

Na een traditie van 32 jaar gaat BMW sleutelen aan het pakket van zijn M5. Die krijgt voor het eerst vierwielaandrijving, die zelfs standaard wordt gemonteerd.

Na 32 jaar slaat BMW een bladzijde om in de geschiedenis van de sportieve berline M5. Die stapt namelijk over op vierwielaandrijving, die meteen de enige mogelijkheid wordt. Intern beweren de ingenieurs dat dit de snelste en meest dynamische M5 ooit wordt.

V8 met 600 pk

Onder de motorkap doet nog steeds een V8 dienst die het dankzij dubbele drukvoeding tot zo’n 600 pk schopt. De winst tegenover de vorige M5 zit hem in een volledig nieuwe injectie en twee nieuwe turbocompressoren. Het vermogen wordt doorgegeven door een achttrapsautomaat. BMW-merkverantwoordelijke Hildegard Wortmann heeft bovendien verklaard dat de technologische stap vooruit die met deze nieuwe M5 wordt gezet even groot is als die van de jongste 7-Reeks.

Frankfurt

De nieuwe M5 beleeft zijn debuut op het volgende salon van Frankfurt in september en wordt ongetwijfeld een pak duurder dan het huidige model. Hij zal bovendien snel geconfronteerd worden met de concurrentie, zoals de Mercedes-AMG E63 S 4Matic of de volgende Audi RS6, die in 2018 komt. De toekomstige M5 gaat er alles aan doen om gewicht te verliezen en zal waarschijnlijk meer gebruik maken van aluminium, warmgegoten hogeweerstandsstaal en koolstofvezel (voor het dak) dan de andere 5-Reeksen. Ondanks de vierwielaandrijving zou hij volgens de eerste informatie rond de 1.870 kilo wegen, wat de verhouding gewicht-vermogen op 3,2 kg/pk brengt.

Achterwielaangedreven karakter

Ook esthetisch gaat het model van de andere 5-Reeksen verschillen, met dikkere bumpers, een specifiek radiatorrooster, verbrede vleugels en zijdelingse luchtuitlaten. Hij wordt ook groter dan voordien: 4 centimeter langer (4,93 meter) en 1 centimeter breder, terwijl ook de wielbasis met 1 centimeter groeit. Ook de vierwielaandrijving is van een nieuwe generatie. Ze gebruikt nog steeds een meerschijvenkoppeling en zou 100 procent van het koppel op de achteras kunnen loslaten, zoals ook de huidige E63 AMG S 4Matic dat kan. We wachten nog op cijfers, maar een sprint van 0 naar 100 km/h in 3,5 seconden zou mogelijk moeten zijn.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten