Momenteel kan je de Kia EV9 bestellen met achterwielaandrijving en 204 pk of met vierwielaandrijving en 384 pk. Maar binnenkort krijgt de elektrische SUV een heuse sportvariant, want het gamma wordt uitgebreid met de GT. Diens elektrische aandrijfgeheel combineert een 160 kW sterke motor voor- met een 270 kW krachtige motor achteraan, samen goed voor een systeemvermogen van dik 500 pk. Die extra power moet ervoor zorgen dat de 5 meter lange en 2,6 ton zware EV9 GT aan 4,3 seconden genoeg heeft om van 0 naar 100 km/u te sprinten.
Om de rijdynamiek naar een hoger plan te tillen, krijgt de Kia EV9 GT de virtuele versnellingsbakverhoudingen die we leerden kennen op de Hyundai Ioniq 5 N. Het onderstel krijgt een specifieke onderstelset-up die de koetswerkbewegingen beter onder controle moet houden. Verder noteren we verbeterde remmen (met neongroene remklauwen), een actief achterdifferentieel (eLSD) en sportieve Continental-banden (245/45 R21). Helemaal nieuw voor de EV9 zijn de adaptieve dempers.
Die sportievere positionering komt met een stoerder voorkomen, want de nieuwe Kia EV9 GT krijgt specifieke bumpers met extra lichtpuntjes op de neus. Het interieur verwelkomt heldergroende designaccenten, net zoals speciale sportstoelen en een specifiek sportstuur. Op de digitale tellerpartij vind je bovendien speciale GT-graphics die de verbeterde prestaties van de GT-versie visueel ondersteunen.
De productie van de nieuwe Kia EV9 GT start pas in de tweede helft van 2025. Het is nog niet bekend wanneer deze versie in België aangeboden zal worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!