Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / BMW Megacity Vehicle (MCV)

Geschreven door Olivier Duquesne op 02-07-2010

In 2013 zal de BMW-groep een lichte elektrische auto op de markt brengen. Het project draagt de codenaam Megacity Vehicle (MCV) en de passagierskooi van de auto is volledig van composietkoolstofvezel.

BMW wil in 2013 een elektrische stadsauto lanceren die is afgeleid van het project Megacity Vehicle (MCV) dat vandaag, 2 juli, werd voorgesteld. Of die een BMW- of een Mini-logo zal dragen, willen de Duitsers nog niet zeggen, maar ze laten wel al weten dat het zal gaan om 'de eerste op grote schaal geproduceerde auto met een passagierskooi van koolstofvezel'. Dankzij het CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic) dat wordt gebruikt voor het koetswerk van de auto, kan het gewicht van de batterijen en de aandrijving worden gecompenseerd. Dat materiaal is 50 procent lichter dan staal en 30 procent lichter dan aluminium, terwijl het bovendien sterker en roestbestendig is. Natuurlijk is het ook duurder.

Naast zijn architectuur, die LifeDrive werd gedoopt, beschikt de MCV over een elektromotor van meer dan 100 kW (136 pk) die met 12.000 o/m draait. Daarnaast heeft hij een volledig nieuwe overbrenging met één enkele verhouding. Alles werd bestudeerd met het oog op een zo laag mogelijk gewicht. Volgens de ingenieurs van BMW makt iedere kilo gewichtsbesparing het mogelijk het rijbereik van de auto te vergroten. De rijbereikkwestie is trouwens essentieel. De constructeur bekijkt een beter energiemanagement. Aangezien het onverstandig zou zijn het gewicht van de batterijen ondoordacht te vergroten, werken de ingenieurs met energie-accumulatoren. De oplossing van een verbrandingsmotor als generator wordt ook overwogen voor de korte termijn. BMW denkt echter dat de toekomst van de elektrische auto een verbetering van de batterijen en van de laad- en accumulatietechnieken inhoudt.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten