Met de CO2-doelstellingen die door de EU zijn opgelegd, en vooral de boetes als je de grenswaarde overschrijdt, hebben de constructeurs geen andere keuze dan elektrische, plug-in hybride of lichte modellen met een lage uitstoot op de markt te brengen. Citroën ontspringt niet aan de dans en heeft dus een elektrificatieplan gelanceerd voor zijn gamma. Met de Ami en de ë-C4 komen er extra elektrische modellen in het aanbod. En waarom geen kleine elektrische SUV voor een zacht prijsje, als concurrent voor de Dacia Spring? Dat is de rol die de eCC21 zou kunnen spelen, een model door Citroën ontwikkeld voor de Indiase markt.
Low-cost en eCMP
Net als Renault, dat zijn Indiase Kwid als elektrische versie op de markt brengt in Europa als de Dacia Spring, zou Citroën een afgeleide van de Indiase eCC21 (een officiële naam is er nog niet) naar onze markten kunnen brengen. Het model zou zeker zijn rol kunnen spelen als emissievrije auto op onze markt, waar hij naast de Peugeot e-208 en de Opel Corsa-e zou kunnen staan, twee modellen die op hetzelfde eCMP-platform staan en die bovendien geen rechtstreekse concurrent zouden vormen voor dit low-costmodel. Ook de SUV's e-2008 en Mokka-e spelen in een andere klasse.
Het zou dus een gepast antwoord kunnen vormen van Stellantis voor de Renault-groep en zijn Spring, maar een officiële bevestiging is er nog niet. Om de kosten en de verkoopprijs laag te houden, lijkt het wel een veilige gok dat de eCC21 een minder krachtige motor zou krijgen dan het 100 kW (136 pk) sterke exemplaar van zijn stalgenoten. Ook de batterij zou wat kleiner moeten zijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!