Cupra staat op het punt zijn eerste volledig elektrische model te lanceren, de Cupra Born. Het is een afgeleide van de Volkswagen ID.3 en hij een meer trendy look voor prestaties die niet te veel mogen verschillen van zijn Duitse neef. De Cupra Born of de ID.3, welke moet je kiezen?
Motor en prestaties
Er is nog niets bevestigd, maar de motor zou dezelfde moeten zijn als die van de ID.3, hoewel een sportievere versie niet mag worden uitgesloten, op basis van de specificaties van de ID.4 GTX bijvoorbeeld. In de "normale" versie kunnen we dus rekenen op tweewielaandrijving en een vermogen van 204 pk (150 kW) bij een koppel van 310 Nm. De topsnelheid is dan begrensd op 160 km/u en de 0 tot 100 km/u wordt bereikt in 7,3 seconden. Met een batterij van 58 kWh zou de actieradius ongeveer 425 km moeten bedragen (WLTP) en met een snellader (max. 100 kW in gelijkstroom) kan in een half uur weer 80 % van de lading worden teruggewonnen.
Carrosserie en afmetingen
De Cupra Born zal het verschil moeten maken met de ID.3 op twee vlakken: stijl en prijs. De afmetingen, op enkele millimeters na, zouden dus gelijk moeten zijn aan zijn Duitse neef (4,26 m lang, 1,80 m breed en 1,57 m hoog). Wat het design betreft, hoewel de vorm en het algemene uitzicht van de ID.3 hetzelfde zijn, slaagt deze elektrische Spaanse erin zich te onderscheiden door een meer trendy look aan te bieden, voornamelijk dankzij een vrijer design van de koplampen en achterlichten.
Aan de voorkant brengen de scherpere koplampen meer emotie over en worden ze verbonden door een horizontale opening die fungeert als een pseudo-grille en onderdak biedt aan de CUPRA-letters die het logo aan het uiteinde van de motorkap accentueren. De bumper wordt gekenmerkt door een brede, lachende "mond" met een koperkleurige lijn op de onderste "lip", die kenmerkend is voor het merk.
De flanken verschillen slechts op twee belangrijke punten van de Duitse neef: de contrasterende zijschorten voor een sportievere look en de C-stijl, die een motief uit het logo van het merk krijgt. De achtersteven is voorzien van lichten die met elkaar verbonden zijn door een LED-strip die de auto optisch steviger maakt en de breedte visueel accentueert. Het onderste deel van de bumper onthult een grote aërodynamische diffuser.
Interieur en kofferbak
In het interieur zou de volledig digitale ergonomie van de ID.3 ook aanwezig moeten zijn, zij het met enkele typische Cupra-stijlkenmerken. Onder meer koperen accenten en gestructureerde oppervlakken - op het dashboard - met een V-vormig logopatroon dat voor reliëf zal zorgen. De overheersende kleur is nog steeds zwart.
Wat de binnenruimte betreft, zullen de cijfers van Volkswagen ook gelden voor de Cupra Born, die een redelijke kofferbakinhoud van 385 liter en een maximuminhoud van iets meer dan 1.600 liter zal bieden. Op het eerste gezicht zou de Cupra Born ook 5 zitplaatsen en veel beenruimte moeten bieden dankzij het cab-forward design en de lange wielbasis.
En de prijs van de Cupra Born?
Aangezien de Cupra iets hoger in het gamma is gepositioneerd dan de Volkswagen, zouden de prijzen iets hoger moeten liggen. De ID.3 in Pro-versie begint bij €35.650 in België. De keuze tussen deze Spaanse elektrische compacte middenklasser en zijn Duitse neef zal gebaseerd zijn op criteria zoals het design en de chassisinstellingen. De Cupra Born zal officieel worden gepresenteerd op 25 mei.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!