Naast de fusie met PSA om Stellantis te vormen, is FCA ook nog steeds bezig aan zijn herstelplan. Na de presentatie van de nieuwe 'Amerikaanse' Jeep Grand Cherokee, komt er in 2021 nog een nieuw trio van 'Italiaanse' SUV's voor de groep. Fiat steekt oude wijn in nieuwe zakken en gaat het aanbod van de 500 uitbreiden met een 500X 'cabrio', terwijl Alfa Romeo eindelijk de productieversie van de Tonale moet onthullen. Maserati zal van zijn kant de Grecale lanceren, een SUV die onder de Levante komt te staan.
Fiat doet het dak eraf
Door het dak van de 500X te halen, wil Fiat een alternatief bieden voor de Volkswagen T-Roc Cabrio die dus maar een jaar krijgt zonder directe concurrentie. Al wordt de Italiaanse cabrio-SUV niet zo verregaand als de Duitser, want hij zal de aanpak van de gewone 500C overnemen. Enkel het dak en de achterruit zullen kunnen wegzakken, de raamstijlen en dus het profiel van de 500X blijven intact.
De techniek blijft verder identiek, al weten we niet of de hybride versie die dit jaar wordt verwacht ook deel zal uitmaken van het gamma. De 500X Cabrio wordt in Melfi (Italië) gebouwd naast de gewone 500X en de Jeep Renegade en Compass en moet qua budget de middenweg houden tussen de 500X (vanaf 21.000 euro) en de VW T-Roc Cabrio (vanaf 27.545 euro).
Alfa Romeo gaat voor de top
Ondanks de dynamische kwaliteiten van het duo Giulia-Stelvio, laat de verkoop het afweten, waardoor Alfa Romeo veel inzet op de vervanger van de Giulietta. Het wordt geen dynamische hatchback meer, maar een compacte SUV met de naam Tonale. Deze langverwachte redder in nood komt in de tweede helft van dit jaar uit de productiehallen van Pomigliano. Op technisch vlak is hij gebaseerd op de Jeep Compass en zou hij qua looks grotendeels moeten lijken op het concept van 2019 dat op het autosalon van Genève werd voorgesteld.
We weten nog niet hoeveel hij zal kosten, maar de Tonale zou niet het instapmodel van het gamma worden, aangezien Alfa Romeo van plan is een kleinere SUV te maken op basis van het CMP-platform van PSA, dat beschikbaar wordt dankzij de fusie. Die kleinste SUV zou Brennero heten, de naam van een Italiaanse bergpas, net als de Stelvio en de Tonale.
Maserati breidt zijn basis uit
Om de Levante een handje toe te steken, waarvan de verkoop al onder de verwachtingen ligt, gaat Maserati de Grecale lanceren, een neefje van de Alfa Romeo Stelvio. Een uitstekende basis die het aanbod van het merk moet uitbreiden en die het doel van 75.000 vekropen zou moeten helpen behalen. Ook hier wordt er een mild hybride versie voorzien, al is het nog niet bekend of de andere motoren van de Stelvio of de Ghibli komen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!