Volgens grote baas Stephan Winkelmann wil Lamborghini zijn eerste 100% elektrische auto klaar hebben tegen 2027 of 2028. Dat zal nog niet het einde betekenen van de verbrandingsmotor bij de Italiaanse fabrikant, gezien ze in Sant’Agata Bolognese ook aan de slag willen met synthetische brandstof, om de V10’s en V12’en draaiende te houden.
>> Lees ook - De redactie ongefilterd - Kunnen elektrische Lambo's en Ferrari's passie opwekken?
Plug-in hybrides
In een interview met Yahoo Finance bevestigde Winkelmann dat het toekomstige gamma wordt opgebouwd rond 4 modellen: 2 sportwagens en 2 ‘meer polyvalente’ modellen, waaronder de tweede generatie van de SUV Urus. Zoals je kan verwachten zullen de supersportwagens overschakelen op een PHEV-aandrijflijn, met de bedoeling de verbrandingsmotor zo lang mogelijk in leven te houden. Met behulp dus van CO2-neutrale brandstof, waar dat verkrijgbaar is althans.
Op dat vlak geeft Winkelmann geen enkele garantie. ‘We kunnen daar nog maar weinig beslissingen over nemen, want synthetische brandstof kan je momenteel nog nergens kopen. We weten ook nog niet of de ontwikkeling zal leiden tot een niveau dat goed genoeg is voor ons.’
Over de toekomstige elektrische Lamborghini weten we momenteel nog maar weinig. Lamborghini kan in elk geval wel aan de slag met het materiaal van de Volkswagen-groep. Waaronder het toekomstige PPE-platform dat Audi en Porsche zullen gebruiken. Met Rimac heeft de VW-groep, via de joint-venture met Bugatti en het aandeelhouderschap van Porsche, bovendien ook dé specialist in het genre aan boord.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!