Volvo heeft aangekondigd dat de onthulling van de elektrische XC40 midden oktober zal plaatsvinden. Het merk heeft beslist om enkele gegevens over de SUV vrij te geven door zich te richten op de veiligheid, een Zweedse traditie. Zo vertelt de constructeur dat het batterijpakket in een veiligheidskooi zit met een kader van aluminium. Ze zit ingebouwd in het midden van de carrosserie om een geïntegreerde kreukelzone rond de batterij. Over het algemeen vereiste de afwezigheid van een verbrandingsmotor onder de motorkap het herdenken van de structuur van de SUV om schokken op de vangen en de inzittenden te beschermen.
Naar autonoom rijden
De carrosserie is ook versterkt achteraan, waar de achterste aandrijflijn in de structuur is geïntegreerd voor een betere herverdeling van schokken weg van het interieur. De positionering van de batterijen onder de bodemplank beperkt natuurlijk ook de risico’s op omkantelen. Tenslotte krijgt deze XC40 de nieuwe reeks aan rijhulpsystemen onder de noemer ADAS. Ze zijn ontwikkeld samen met de nieuwe partner Zenuity en komt weer een stukje dichterbij autonoom rijden met zijn arsenaal aan radars, camera’s en ultrasone sensoren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!