Ferrari heeft een lange traditie van high performance-modellen. Aanvankelijk ging het om GTO-modellen die werden gemaakt voor wedstrijdhomologatie, met als belangrijkste sterren de 250 en 288 GTO, maar de lijn van hypercars begon met de legendarische Ferrari F40, die de veertigste verjaardag van het merk vierde, gevolgd door de F50, de Enzo en ten slotte de LaFerrari, het eerste hybridemodel van het merk, dat in 2013 werd gelanceerd. Als opvolger zou Ferrari een (oplaadbaar?) hybridemodel voorstellen dat in de hiërarchie van het merk met het steigerende paard boven de SF90 Stradale zou komen te staan. Beter nog, hij zou enkele van de technische opties kunnen overnemen van de LMH, het prototype waarmee Ferrari deelnam aan het World Endurance Championship. Een hypercar afgeleid van een Le Mans Hypercar, logisch toch?
Ferrari F250
Deze toekomstige productiehypercar van Ferrari draagt de codenaam F250 en zal profiteren van de lessen die zijn getrokken uit het XX-programma, dat bevoorrechte klanten in staat stelt te rijden met verbeterde modellen die zijn gebaseerd op productieversies en zijn ontworpen om nieuwe technieken, technologieën en aerodynamische opties te testen. De meest emblematische voorbeelden daarvan zijn de 599 XX, FXX en FXX K die respectievelijk afgeleid zijn van de 599 GTB, Enzo en LaFerrari. Logischerwijs komt er dus een "F250 XX" om de volgende generatie voor te bereiden. Die zou in 2026 worden gepresenteerd.
Hybride en vierwielaandrijving?
Volgens het gelekte document zou deze super-Ferrari in zekere zin terugkeren naar zijn roots – de F40 dus – met een biturbo-V8 onder de motorkap, maar dan gecombineerd met een elektrische boost. De Ferrari F250 zal technologie overnemen van de Formule 1 en LMH, maar ook van de SF90, dus het zou niet verbazen als hij – parttime – vierwielaandrijving heeft, waarbij de voortrein wordt aangedreven door de elektromotor(en).
Deze Ferrari F250 hypercar zal zeker meer dan 1000 pk ontwikkelen om zijn status als ultiem model in het gamma te verzekeren, boven de Ferrari SF90 Stradale. Maar er zullen ook grote inspanningen worden geleverd om het gewicht te beperken. Wat de exclusiviteit betreft, wijzen de geruchten op een beperkte productie van 599 stuks. Daarnaast komen er ongeveer 30 exemplaren van de XX-versie (vanaf 2026) en 199 Aperta-modellen, de cabrioletversie die in 2027 wordt gelanceerd. In totaal zou het dus gaan om 828 stuks.
Rest enkel nog de vraag of dit document echt van Ferrari komt of dat het fake is. Maar het is algemeen bekend dat de mannen uit Maranello werken aan de opvolging van de LaFerrari, dat een productiemodel met de technologie van de LMH – althans de aandrijflijn – zinvol zou zijn, en vooral dat Ferrari het aan zichzelf verplicht is een antwoord te bieden op de Aston Martin Valkyrie en de Mercedes-AMG One .
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!