Ferrari zal in de toekomst zijn hybride aandrijfgehelen niet enkel meer reserveren voor topmodellen als de LaFerrari. Ook meer toegankelijke modellen zoals de toekomstige Dino zouden ervan moeten gaan gebruikmaken. Om de batterijen te kunnen inplanten werkt Ferrari op dit moment aan een nieuw platform. Volgens onze collega's van Autocar, die de plannen hebben kunnen bestuderen die bij Ferrari’s patentaanvraag hoorden, zou het gaan om een zeer fijne structuur in de vorm van een visgraat waarin kleine, cilindervormige batterijcellen kunnen worden geïntegreerd. Die techniek maakt het mogelijk om de batterijen dichter bij de bodem te plaatsen, zodat de stoelen zo laag mogelijk kunnen worden ingeplant en er genoeg plaats overblijft voor de overbrenging bij modellen met de motor voorin.
Modulair platform
Het platform waaraan Ferrari op dit moment werkt, zou modulair zijn en meerdere mechanische architecturen kunnen huisvesten. Het zou om een identieke centrale structuur gaan (waarop de batterijen ingeplant worden) met een soort van gestandaardiseerde cockpit, waarop specifieke superstructuren voor- en achteraan gemonteerd kunnen worden, afhankelijk van de motorlay-out van het model (voorin of centraal achterin). Een soort van Volkswagen-MQB-platform voor supercars dus...
Bittere noodzaak
Ferrari mag zich dan wel weghouden van de grote volumes en zich op een beperkte productie concentreren, maar ook de legendarische Italiaanse constructeur kan de ecologische gevoeligheden niet naast zich neerleggen. Het idee dat tal van steden de toegang zouden kunnen verbieden voor modellen die niet (tijdelijk) uitstootvrij kunnen rijden, is geen goede zaak voor Ferrari. Zeker omdat ook Londen, supercarstad bij uitstek, eerder al aangaf dat het die nieuwe maatregel wilt toepassen tussen nu en 2025. Binnenkort dus...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!