Nee, Ford heeft geen turbodiesel met pompverstuivers in zijn pony car gelepeld: de Mustang GTD is een performanceversie van de Amerikaanse coupé die samen werd ontwikkeld met de Mustang GT3 die in 2024 zal deelnemen aan de 24 Uur van Le Mans, maar die in tegenstelling tot die circuitauto wel de openbare weg op mag. De letters GTD verwijzen in dit geval naar de IMSA GTD-raceklasse voor auto's die gebouwd zijn volgens de FIA GT3-regels.
De Mustang GTD moest dan ook de snelste Mustang voor op de openbare weg ooit worden. Hij is gebaseerd op de bij ons nog niet verkrijgbare zevende Mustang-generatie, maar dan ingrijpend aangepast. Zijn 5,2 liter grote V8 zou rond de 800 pk moeten uitbraken. Om tot stilstand te komen kan de Mustang GTD rekenen op koolstofceramische remmen van Brembo en uiteraard werd ook de nodige aandacht besteed aan de ophanging.
Gewichtsverlies
Om de aerodynamische prestaties te optimaliseren werd deze krachtpatser voorzien van een frontsplitter, royaal bemeten luchtopeningen in de motorkap en de voorste spatborden en een hydraulisch bediende actieve achterspoiler. Om gewicht te besparen, het zwaartepunt te verlagen en de respons te verbeteren werd uitgebreid gebruikgemaakt van carbon. Zowel de spatborden als de motorkap, het 'kofferdeksel' (de bagageruimte werd opgeofferd voor een semiactieve ophanging), de deurdrempels, de frontale splitter, de diffusor achteraan en het dak zijn van dat lichtgewichtmateriaal, en als optie kunnen ook de voor- en achterkant erin uitgevoerd worden.
Ook de aandrijfas die de V8 verbindt met de achteraan gemonteerde gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling en acht verhoudingen, is van koolstofvezel. Het resultaat zou een nagenoeg perfecte gewichtsverdeling moeten zijn. Wat die achtcilinder betreft, die is voor het eerst in een voor de openbare weg gehomologeerde Mustang voorzien van een smering met droog carter en zijn toerentalbegrenzer is ingesteld op meer dan 7.500 o/m. De van titanium vervaardigde uitlaatlijn met actieve kleppen zorgt voor een bijpassende symfonie. Voor de nodige grip zorgen banden van 345 mm achteraan (325 mm vooraan) rond 20 duim grote velgen van gesmeed aluminium of als optie van gesmeed magnesium. Uiteraard kan de elektronische tractiecontrole in Track-modus worden aangepast.
Tweezitter
Ook in het interieur worden niet de minste materialen gebruikt, zoals alcantara, leer en carbon. De schakellepels achter het stuur en de draaiknop voor de bediening van de versnellingsbak kunnen eventueel zelfs van ge-3D-print titanium zijn. Net als de kofferruimte werd ook de achterbank opgeofferd, enerzijds om gewicht te besparen en anderzijds om toch iets van laadruimte te kunnen voorzien.
De Ford Mustang GT3 kan in verschillende kleurencombinaties worden besteld en worden gepersonaliseerd met verschillende optiepakketten. Hoewel Ford niet vermeld hoeveel exemplaren het plant te bouwen, gaat het wel om een beperkte reeks. Geïnteresseerden moeten wel nog wat geduld oefenen en over een flink budget beschikken, want de Mustang GTD zal pas eind 2024, begin 2025 beschikbaar zijn en heeft in de VS een adviesprijskaartje van zo'n 300.000 euro...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!