Volgens onze collega’s van Autocar wordt de nieuwe Ford Focus eind dit jaar voorgesteld en staat hij in 2018 in de showrooms. Net zoals bij de Fiesta gaat Ford niet alles radicaal veranderen, maar ondergaat het model wel een resem evoluties op kwaliteitsvlak. De nieuwe Focus zal gebaseerd zijn op het platform van de huidige generatie (C2) maar dan met een 5 centimeter langere wielbasis, terwijl hij toch 4,4 meter lang blijft.
EcoBoost
Onder de motorkap vormt de 1.5 TDCi nog steeds het hart van het gamma in Europa, terwijl ook de Ecoboost-driecilinder zijn carrière verderzet. De constructeur zou daarentegen ook werken aan een nieuwe 1.2 en 1.5 op benzine om de verplichte gemiddelde CO2-uitstoot van 95 g/km tegen 2021 te halen.
Sportiviteit voorop
De volgende Focus ST zou daarentegen zijn 2.0-turbomotor vervangen door een herwerkte versie van de 1.5 Ecoboost die al wordt gebruikt in de Fiesta ST. Er wordt gefluisterd dat de ingenieurs er tot 275 pk uit kunnen peuteren, waardoor het specifieke vermogen neerkomt op 160 pk per liter cilinderinhoud. Dat is een hoger rendement dan de 2.3 van de Focus RS (150 pk/l). Om dat de bereiken zou de constructeur een twinscrollturbo, directe injectie en, om de normen te halen, een actieve cilinderuitschakeling gebruiken. De dieselversie van de ST, die op dit moment goed is voor 47 procent van de Europese verkoopcijfers, zou ook terugkeren, zonder dat we daar vandaag meer over weten. En we mogen ook een Vignale-afgeleide verwachten. Wordt vervolgd…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!