Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Gaat Audi een concurrent bouwen voor de G-Klasse en Defender?

Geschreven door Olivier Duquesne op 27-01-2023

Volgens het Britse medium Autocar bereidt Audi een 4x4 voor, een echte offroader, om te concurreren met de Mercedes G-Klasse en de Land Rover Defender. Het wordt een grote elektrische SUV met een ladderchassis.

Op basis van gesprekken met Audi-ontwerper Marc Lichte meldt Autocar dat de constructeur met de vier ringen een project heeft voor een grote luxe-SUV met echte offroadcapaciteiten. Hij wordt niet voor 2027 verwacht en moet tegemoetkomen aan Audi's wens om nieuwe segmenten te verkennen. Dit is een grote uitdaging voor Ingolstadt, dat zich richt op niets minder dan de Land Rover Defender en de Mercedes-Benz G-Klasse. Vooral omdat deze wagen 100% elektrisch zal zijn, op een nieuw platform voor het merk.  

Scout

Deze 4x4 zal geen gebruik maken van het SSP-platform dat MEB binnen de Volkswagen-groep moet vervangen. Audi wendt zich liever tot Scout, een slapend merk waarvan de rechten in 2021 door de VW-groep werden gekocht. Er wordt verwacht dat Scout terugkeert naar de VS om het op te nemen tegen Rivian in de pick-upwereld. Audi zal niet alleen aan het roer staan van het project, want Magna wordt ook een partner. Het Canadese bedrijf werkt al aan de ontwikkeling van batterijen en elektronica voor de elektrische voertuigen van Scout.

Ladderchassis

Het is dan ook met Scout dat de Audi-4x4 zou worden ontwikkeld en geproduceerd. De Magna-fabriek zal naar verwachting 50.000 Audi's en 100.000 Scouts assembleren. Het voertuig zou gebruikmaken van een ladderchassis, ontwikkeld voor de Scout, voor een grote bodemvrijheid en grote aanloop- en afrijhoeken. Met Quattro-vierwielaandrijving moet de auto uit lastig terrein kunnen komen, zonder een comfortabel en efficiënt weggedrag te verliezen, ook in de bochten.

Foto: concept ActiveSphere (2023)

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten