Na de recente lancering van zijn eerste volledig elektrische model, de cross-over GV60, zal Genesis op vrijdag 19 november een emissievrije versie van de SUV GV70 introduceren op de komende Guangzhou Auto Show in China. Een verdere stap naar een 100% elektrisch gamma vanaf 2030. Deze elektrische SUV zal zich dan voegen bij de GV60 en de elektrische variant van de berline G80.
Hoewel de elektrische aandrijving niet met zoveel woorden wordt bevestigd, laat de bijna volledig massieve grille op de teaserfoto geen twijfel bestaan over het type motor onder de kap.
>> Lees ook – Genesis maakt Europese comeback in 2021
Welk platform?
Afgaand op de patenten die werden neergelegd bij het United States Patent and Trademark Office zal de elektrische Genesis GV70 in de VS wellicht eGV70 worden gedoopt. Het valt nog te bezien welk platform zal worden gebruikt. De GV70 met verbrandingsmotor is gebaseerd op de M3-architectuur, die veel gebruikmaakt van aluminium en aangepast zou kunnen worden om plaats te bieden aan een elektrische motor en een accupakket. De andere optie is het gebruik van Hyundai's nieuwe elektrische platform, E-GMP genaamd, dat reeds wordt gebruikt voor de GV60. Het bijzondere aan die laatste is dat hij gebruikmaakt van 800 V-technologie.
Zoals bekend zal Genesis vanaf 2025 enkel nog 100% elektrische modellen voorstellen en vanaf 2030 geen verbrandingsmotor meer aanbieden. De oplossing van een elektrische motor gevoed door een batterij is echter niet de enige die Genesis overweegt. Ook de haalbaarheid van een model met een brandstofcel op waterstof wordt bestudeerd, technologie die al aanwezig is in de Hyundai Nexo.
>> Lees ook – Hyundai Nexo: 887 km op één tank waterstof
Update 19/11/2021: de specificaties
Inmiddels is de Genesis GV70 Electrified ook officieel voorgesteld, zodat we ook een zicht krijgen op de specificaties van de elektrische SUV. En die zijn niet van de poes. De Genesis Electrified rekent op twee elektromotoren met een systeemvermogen van 490 pk en een gecombineerd maximumkoppel van 700 Nm, power die resulteert in een sprint van 0 naar 100 km/u in 4,5 seconden. Het rijbereik bedraagt tussen de 450 en de 460 kilometer, al blijft het nog even wachten op een officieel WLTP-cijfer. Dankzij de 800V-module kan je snelladen aan 350 kW.
Opvallend: de Genesis GV70 Electrified komt met een off-roadmodus voor occasioneel modderplezier. Uitgerust met DAS-technologie, kort voor Disconnector Actuator System, kan de SUV de aandrijflijn gedeeltelijk loskoppelen en dus overschakelen van vier- naar tweewielaandrijving (of andersom). Genesis heeft het ook over regeneratief remmen van de tweede generatie, waarbij rekening gehouden wordt met externe factoren zoals het verkeer, de rijgewoontes en noem maar op.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!