Honda is altijd vrij spraakzaam tijdens het salon van Tokio. Deze keer hebben verschillende interne bronnen van het merk aan het Engelse tijdschrift Autocar bevestigd dat de constructeur wel degelijk gestart is met de ontwikkeling van een zuiver elektrische sportwagen. Honda zou die technologie paralllel ontwikkeld hebben met zijn hybride modellen, die vandaag steeds nadrukkelijker aanwezig zijn binnen zijn gamma. Een van de sportieve modellen die de constructeur de komende jaren wil lanceren, is een hybride opvolger van de S2000, maar er is ook sprake van een zuiver elektrische sportwagen, gebaseerd op het SH-AWD-principe voor koppelverdeling dat Honda zo na aan het hart ligt.
Principe
De nieuwste NSX maakt gebruik van dit SH-AWD-principe met vectoriële koppelverdeling, aangezien de beide motoren die op de vooras gemonteerd werden, een verschillende koppelhoeveelheid naar elk wiel kunnen sturen, om de auto levendiger te maken bij het draaien, terwijl een systeem met vierwielsturing eveneens van de partij is. Honda illustreerde zijn onderzoek al met een elektrische CR-Z tijdens de beroemde wedstrijd op de flanken van Pikes Peak in de Verenigde Staten. En met een zeker succes, want het model liet de 11e tijd noteren van alle deelnemers. Naar aanloop van het salon van Tokio bood Honda enkele journalisten de mogelijkheid om kennis te maken met een minder krachtige versie van deze CR-Z ‘Pikes Peak’, waarbij het merk dus terloops bekendmaakte dat het al sinds 2012 werkt aan het project met de bedoeling er een sportwagen voor het grote publiek van te maken.
Klaar voor verkoop
Blijkbaar vormde de wedstrijdversie de laatste valideringstest voor Honda, dat nu dus kan beginnen te denken aan een commerciële afgeleide. Even ter herinnering: het model van Pikes Peak ontwikkelde 444 pk met een batterij van 50 kWh, maar het model dat in het kader van Tokio voorgesteld werd, hield het bij 250 pk en een batterij van 16 kWh. Honda heeft echter meegedeeld dat het productiemodel ergens tussenin zou kunnen liggen en dat betekent een vermogen van ongeveer 350 pk. Het is in ieder geval de bedoeling dat de auto in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/h kan spurten en een rijbereik heeft van 480 kilometer. Hoe dan ook, volgens verschillende bronnen zou de noodzaak om gebruik te maken van lithium-ionbatterijen toch leide≤n tot een stevige prijs voor deze nieuwe sportwagen, want er is sprake van bijna 90.000 euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!