De nieuwe Civic, die voor het einde van dit jaar verwacht wordt, zal in de fabriek van Swindon (Groot-Brittannië) gebouwd worden. Op dit ogenblik ligt de capaciteit van de fabriek op 250.000 wagens per jaar, maar de installaties draaien met vertraging, want er rolden vorig jaar slechts 120.000 exemplaren van de Civic en CR-V van de band. Honda heeft niettegenstaande net een grote investering (266 miljoen euro) in die structuur toegestaan om deze aan te passen aan het nieuwe model. De productie van de CR-V zal op zijn beurt naar Canada verhuizen.
Geen break meer
De tiende generatie van de Civic past in een nieuw programma voor Honda, met een globalere benadering. Dat betekent dat er minder specifieke varianten volgens de markten zullen zijn. Daarom riskeert Europa dus de breakversie van de huidige Civic te verliezen. Het model zal door deze nieuwe visie ook zijn zo specifieke opstelling van de brandstoftank (onder de voorstoelen) kwijtspelen die het mogelijk maakte om meer laadruimte te creëren (Magic Seat).
Nieuw platform
Het nieuwe platform werd reeds gelanceerd op de Amerikaanse markt, waar een nieuwe Civic zijn intrede al deed. Die nieuwe structuur zal 25 procent stijver zijn dan voorheen, terwijl Honda ook de rijpositie zal aanpassen, die in onze contreien te hoog wordt geacht. Het model zal een meer behoudsgezinde stijl aannemen, zoals de conceptcar op het recente salon van New York al liet vermoeden, een filosofie die ook zal overgenomen worden voor het interieur.
Drukgevoede aandrijfgehelen
Honda gaat ook zijn filosofie wijzigen wat de aandrijfgehelen betreft, want de motoren van het middengamma zullen van nu af aan drukgevoed zijn. Het zal gaan om een 1.5-benzinemotor (die in de VS al bestaat) en die bovendien meer dan 170 pk ontwikkelt. De versie die in Europa op de markt zal komen, zal evenwel minder krachtig zijn. Maar er is beter nieuws, want in 2017 zal Honda een eenliter van ongeveer 130 pk lanceren, die de atmosferische 1.8 moet vervangen en die bovendien minder dan 100 g CO2/km zou moeten uitstoten. Met betrekking tot de dieselmotoren zal Honda daarentegen zijn buitengewone 1.6 behouden, die de huidige Civic geen windeieren legt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!