Vertegenwoordigers van het departement engineering bij Honda woonden onlangs in Groot-Brittannië een vergadering bij van liefhebbers van de eerste S2000. De ingenieurs zouden het gehad hebben over een mogelijke terugkeer van de sportieve roadster van het merk. De eerste S2000 werd op de markt gebracht in 1999 en werd tien jaar later definitief uit de catalogus geschrapt. De projecten om dit model te vervangen, werden destijds geannuleerd als gevolg van de economische crisis. Het model zou echter een comeback kunnen maken in 2017.
Alleen Honda
Op de nichemarkten worden heel wat allianties gesmeed om de productiekosten te drukken. Zo werken Mazda en Fiat samen om de nieuwe MX-5 en de 124 Spider te produceren. Ook Toyota en Subaru hebben hun krachten gebundeld voor de lancering van de GT86 en de BR-Z. BMW en Toyota slaan dan weer de handen in elkaar om de volgende Z4 en Supra te ontwikkelen. In het geval van de nieuwe S2000 zou Honda de klus echter alleen klaren. Dat doet vermoeden dat als de nieuwe S2000 er komt, hij waarschijnlijk duurder zal zijn dan de Mazda MX-5 en de Fiat 124 Spider. Zeker omdat de roadster van Honda ook krachtiger zou zijn.
De kracht van de turbo
De toekomstige S2000 zou een architectuur met achterwielaandrijving en de motor voorin behouden. Onder de motorkap verwachten we echter wel veranderingen… Het is dus gedaan met de kleine, maar toerentalgeile atmosferische tweeliter van 240 pk. De toekomstige S2000 zou de keuze bieden tussen twee turbo-benzinemotoren met vier cilinders, gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak. De basisversie zou beschikken over de nieuwe 1.5 turbo VTEC met directe injectie en variabele distributie van ongeveer 180 pk (die bij ons in 2017 zijn intrede zal doen in de toekomstige nieuwe Civic). Er zou ook een 2.0-variant voorzien zijn met onder de motorkap een gedowntunede versie van de motor van de Civic Type R (310 pk). Dat belooft…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!