Tot op heden stelde Hyundai zich tevreden met een Turbo-afgeleide van zijn i30, die 186 pk uit zijn drukgevoede 1.6-liter puurt. Maar het ging daarbij slechts om een eerste stap in de richting van modellen die flink wat radicaler zijn. De i30 N die op de planning staat voor het begin van volgend jaar zal zo uitgerust worden met een drukgevoede tweeliter, waavan het vermogen – dat nog niet officieel bekendgemaakt werd – zo'n 260 pk zou moeten bedragen. Maar als de i30 N enkel op zijn twee voorste wielen zal moeten rekenen om al dat geweld over te brengen op het asfalt – ongetwijfeld aan de hand van een differentieel met beperkte slip –, laat de vierwielaandrijving van de Ford Focus RS de Koreaanse ingenieurs alvast niet onberoerd.
Afhankelijk van de vraag
Volgens Albert Biermann, directeur van de sportdivisie van Hyundai, zou de i30 N afgeleid kunnen worden in een radicalere versie – die de Ford Focus RS het vuur aan de schenen wil gaan leggen –, afhankelijk van zijn commerciële succes. Een gespierdere versie, waarvan de drukgevoede tweeliter de 354 pk van de Focus RS zou kunnen benaderen, zou zo overwogen kunnen worden wanneer Hyundai merkt dat de verdelers er interesse voor tonen. Biermann preciseert eveneens dat voor een dergelijk vermogen de hulp van een vierwielaandrijving zeker en vast nodig zal zijn...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!