Zoals nu al het geval is met de 'Europese' Ford Explorer op basis van het MEB-platform van de Volkswagen ID.4, zou Ford de Fiesta uiteindelijk een nieuwe carrière kunnen bieden in de vorm van een elektrische veelzijdige stadsauto die gebruikmaakt van het MEB Entry-platform van Volkswagen. Dat platform zal worden gebruikt voor de kleinere elektrische modellen van de groep, waaronder de Volkswagen ID.2. Maar als dat het geval zou zijn, zal de opvolging van de Fiesta, waarvan de productie net is stopgezet, niet voor meteen zijn.
LEES OOK – Gedaan met het feestje: Ford Fiesta is uit productie
Zeg nooit nooit
Toegegeven, Ford heeft niet de intentie uitgesproken om de huidige Ford Fiesta te vervangen door een nieuwe generatie. Maar in een interview met Automotive News Europe zei Ford of Europe-baas Martin Sander dat een toekomstige elektrische Ford Fiesta niet uitgesloten was. Hij zei dat Ford een "zeer constructieve en positieve samenwerking met Volkswagen" onderhoudt, en voegde eraan toe dat de Amerikaanse constructeur de mogelijkheden aan het evalueren was om deze samenwerking te verdiepen.
Tussen de regels door kunnen we daaruit opmaken dat de mogelijkheid om opnieuw een gemeenschappelijke architectuur te delen met de Volkswagen-groep, deze keer voor een compact elektrisch model, een van de pistes is die Ford op middellange termijn overweegt, ook al noemde de Amerikaanse constructeur het gebruik van het MEB-platform een tijdelijke oplossing.
Het voorbeeld Ford Explorer
Momenteel wordt het B-segment, dat van de veelzijdige stadsauto's, verlaten door constructeurs die er niet langer in slagen deze modellen voldoende rendabel te maken gezien de investering die nodig is om te voldoen aan de Euro 7-norm voor verbrandingsmotoren. Maar de productiekost van een elektrische stadsauto is een ander duidelijk struikelblok. Een manier om dat te omzeilen is om zeer grote volumes te produceren, idealiter via verschillende merken. Ford heeft dit al gedaan met de Explorer, een elektrische SUV gebaseerd op het MEB-platform van Volkswagen, dat ook gebruikt wordt door de VW ID.3, ID.4, ID.5 en ID.7, evenals de Audi Q4 e-Tron, de Cupra Born en de Skoda Enyaq (Coupé). De Amerikaanse constructeur zou in de verleiding kunnen komen om de operatie twee segmenten lager te herhalen door te profiteren van een synergie met de toekomstige elektrische kleintjes van de Volkswagen-groep, waaronder de aanstaande VW ID.2.
De interne oplossing
De andere mogelijkheid zou zijn om de intern ontwikkelde architectuur te benutten, waar Ford verschillende modellen van zeer verschillende formaten op zou kunnen ontwerpen. We mogen echter niet vergeten dat Ford, als het gaat om 'kleine' elektrisch modellen, een elektrische variant zal aanbieden van zijn kleine cross-over Puma, die gebruik zal maken van dezelfde architectuur als de versies met verbrandingsmotor, aangepast om plaats te bieden aan een accupakket. In elk geval zal deze mogelijke nieuwe elektrische generatie van de Ford Fiesta niet voor de tweede helft van het decennium verschijnen, en zal die het dan moeten opnemen tegen de elektrische stads auto's van de Volkswagen-groep, maar ook tegen de toekomstige Citroën ë-C3, Mini Cooper Electric en Renault 5, evenals het duo Peugeot e-208 en Opel Corsa Electric.
Bron: Automotive News Europe
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!