Kia wil tegen 2030 wereldwijd 1,2 miljoen elektrische wagens aan de man brengen. Een doel dat de Koreaanse constructeur wil bereiken door niet minder dan 14 verschillende elektrische modellen te lanceren in de komende 5 jaar. Het gamma moet zeer divers worden, met zowel sportwagens als pick-ups, naast de gewone gezinsmodellen.
>> Lees ook: Kia EV6 is Car of the Year 2022
Slimme en duurzame mobiliteit
Kia maakt er geen geheim van dat het een voortrekker wil worden op vlak van duurzame mobiliteit en het bedrijf wil dit bereiken door een "intelligent" gamma van elektrische wagens te ontwikkelen die 30% van de verkoop moeten uitmaken tegen 2030. Anders gezegd: 1,2 miljoen EV's op een totaal van 4 miljoen jaarlijks verkochte wagens. Kia wil er geleidelijk aan geraken en mikt op 160.000 verkochte EV's in 2022, 807.000 in 2026, om dan aan die 1,2 miljoen te geraken in 2030.
Maar de Koreaanse constructeur wil ook een benchmark worden op vlak van autonoom rijden, terwijl het ook inkomsten wil genereren met functies en digitale diensten, zoals over-the-air-updates en opties na verkoop.
>> Lees ook: Kia EV9 Concept is hoekige rivaal voor de Tesla Model X
14 elektrische modellen
Kia is dus van plan om 14 volledig elektrische modellen te lanceren tegen 2027, met een gevarieerd en breed gamma aan wagens. Daar zouden onder meer twee pick-ups bij moeten zitten, met aan de andere kant van het spectrum een elektrisch stadswagentje als opvolger van de Picanto.
Het eerste nieuwe model van die reeks zou de grote SUV Kia EV9 moetne worden, die in 2023 wordt verwacht en stevige prestaties zou moetne neerzetten, met een autonomie van zo'n 540 km. Op de EV9 zullen de OTA-updates en de 'Functions on Demand' (FoD) moeten debuteren, waarmee er extra functionaliteit kan worden geactiveerd na de aankoop. Nog een primeur voor de EV9: het autonome rijsysteem 'AutoMode', dat autonoom is tot op niveau 3 om de handen van het stuur te kunnen halen op bepaalde wegen.
>> Lees ook: Hyundai en Kia: een elektrische stadswagen in 2023?
Regionale R&D-centra
Zuid-Korea blijft het belangrijkste R&D- en productiecentrum voor de (elektrische) modellen van Hyundai-Kia, maar er moet ook een regionaal centrum komen in elk werelddeel - Europa, Noord-Amerika, China - om er specifieke modellen te ontwikkelen. Voor Europa zouden dat kleine tot middelgrote EV's kunnen zijn, grotere SUV's en pick-ups voor de VS of specifieke middelgrote modellen voor China of India.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!