Het door Tibor Bak opgerichte BAK Motors had al aangekondigd dat het een hypercar zou ontwikkelen met een verbrandingsmotor op waterstof die een elektromotor voedt voor de aandrijving van de auto. Deze radicale technologie zal kunnen rekenen op de hulp van specialisten Ricardo en McLaren Applied Technologies. Twee uitgelezen partners voor de ontwikkeling van deze hypercar, die ontworpen werd door de studio van Ian Callum, de geestelijke vader van de schitterende Jaguar C-X75 waarop de Kincsem is gebaseerd.
>> Lees ook – Kincsem: hybride hyper-GT ontworpen door Ian Callum
Revolutionaire technologie
Het meest originele aan de Kincsem Hyper-GT zit hem in zijn aandrijflijn, die bestaat uit vier elektromotoren – één per wiel – die ontwikkeld werden door McLaren Applied, net als de omvormers, het tractiecontrolesysteem en het accupakket. Het batterijpakket is naar verluidt "relatief klein" om het totale gewicht van de auto veel lager te kunnen houden dan dat van zijn concurrenten, maar het originele schuilt in de aandrijving van deze elektromotoren.
Hoewel een beroep wordt gedaan op waterstof, wordt dat niet gebruikt voor een brandstofcel, maar zal het een door Riccardo ontwikkelde meercilinder-verbrandingsmotor aandrijven die als generator wordt gebruikt. Bijzonder is dat voor de opslag van waterstof gebruik wordt gemaakt van een "revolutionair" systeem dat tien jaar geleden door het Amerikaanse bedrijf Plasma Kinetics is ontwikkeld, waardoor het gas zonder druk in een speciaal opgerolde film kan worden getransporteerd en bij contact met licht vrijkomt. Deze technologie wordt beschermd door de Amerikaanse defensie-autoriteiten, die het gebruik ervan voor particuliere doeleinden tot dusver hebben verboden. Uiteindelijk zou het opslagsysteem 30% lichter zijn dan een conventionele batterij en zouden de kosten met 20% dalen.
>> Lees ook – BAK Motors: nieuwe constructeur voor Zwitserland?
54 exemplaren
De Kincsem is een eerbetoon aan een beroemd Hongaars renpaard. Er zullen slechts 54 exemplaren van worden geproduceerd, ter ere van de 54 overwinningen in 54 starts van het beroemde paard. Maar hypercars betekenen meestal waanzinnige kracht. Dat zal niet noodzakelijk het geval zijn met de Kincsem, aangezien de constructeur het houdt bij het aankondigen van een systeemvermogen van “meer dan” 500 kW (of meer dan 670 pk), zonder te specificeren hoeveel meer. Het doel is om het tekort aan vermogen te compenseren door een massa die aanzienlijk lichter is dan die van andere elektrische hypercars, zoals de Pininfarina Battista, de Rimac Nevera of de Lotus Evija, die meer dan 1900 pk beloven, maar op de weegschaal doorgaans flirten met de 2 ton.
De Kincsem zal in het Verenigd Koninkrijk worden geproduceerd op een niet nader bekendgemaakte locatie. De aandrijflijntechnologie zal worden hergebruikt voor een toekomstige SUV en pick-up die op grotere schaal zullen worden gebouwd in een nog te bepalen nieuwe fabriek, waarbij verschillende locaties worden overwogen, in het VK, de VS of Hongarije. Volgens Tibor Bak moeten de eerste exemplaren van de Kincsem Hyper-GT begin 2025 worden geleverd met een prijskaartje van ten minste 3 miljoen pond, of meer dan 3,6 miljoen euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!