200 kilo batterijen installeren in een supercar, dat verandert onmiddellijk de verdeling van het gewicht en heeft ook gevolgen op het weggedrag. Of er moeten ultralichte materialen gebruikt worden die grote ontwikkelingskosten meebrengen. Uitgaande van deze dubbele vaststelling denkt Maurizio Reggiani, directeur R&D van Lamborghini, er absoluut niet aan om zijn coupés en cabrio’s te hybridiseren. Hierin wordt hij gevolgd door de toekomstige ex-baas, Stephan Winkelmann. Bij een SUV ligt dat echter anders.
Naast de V8
De Urus komt er normaal in 2018 met een biturbo-V8 van 218 pk. De klassieke versie met alleen een verbrandingsmotor blijft prioritair voor de Italiaanse constructeur. De SUV zal echter zodanig ontwikkeld worden dat hij makkelijk aangepast kan worden aan de inplanting van een hybridemodule en dus van een elektromotor en zijn batterijen. Het extra gewicht stoort immers minder dankzij de kofferruimte waarvan een deel gebruikt kan worden om de batterijen op te slaan. Dit vereist minder ontwikkeling en aanpassingen. Bovendien zal het weggedrag van een SUV er ook minder door verstoord worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!