Stephan Winkelmann, CEO van Lamborghini, en Maurizio Reggiani, baas van de R&D-afdeling, hebben aan onze collega’s van Autocar bevestigd dat de eerste SUV van het Italiaanse bedrijf geen gebruik zal maken van de V10, noch van de atmosferische V12 van de Huracan respectievelijk Aventador. De Urus, die wordt verwacht in 2018, krijgt daarentegen een gloednieuwe biturbo-V8 met een cilinderinhoud van 4 liter.
Onvermijdelijk
Een biturbo-V8 is volgens Lamborghini geknipt voor deze SUV, want hij levert goede prestaties op de weg, maar biedt ook een riant koppel bij lage toerentallen en dat is uiteraard nuttig in offroadsituaties. “Een hoog koppel is van essentieel belang voor goede acceleraties en om alles uit het vermogen te kunnen halen op het onverharde. Daarom hebben we besloten dat een turbo de beste oplossing is”, verklaarde Maurizio Reggiani.
Uniek
Deze motor zal niet worden gedeeld met andere constructeurs van de VW-groep. “Het is onze motor,” vertelt Maurizio Reggiani, “en hij zal de krachtigste zijn binnen zijn klasse. Bovendien beschikt hij over alle eigenschappen die je mag verwachten van een Lamborghini-motor. Hij levert zijn vermogen en koppel op een gekanaliseerde manier, met respect voor de overbrenging en het chassis.” Stephan Winkelmann vult aan: “De Urus wordt een echte Lamborghini, want het wordt de snelste van alle SUV’s. Het model zal ook het DNA van het merk bestendigen. Dat betekent dat de auto bijzonder goed zal presteren op de weg. Ook naast het asfalt natuurlijk, maar in onze ogen blijven de wegprestaties wel het belangrijkste.”
Bijna klaar
Maar hoe ver staat het nu met de ontwikkeling van het model? “Het koetswerkdesign ligt bijna vast. Er komen nog enkele aanpassingen, maar die zullen miniem zijn. Zodra je de auto ziet, zal je onmiddellijk de link leggen met het prototype dat onthuld werd in Peking”, vertelt Winkelmann. De CEO legt ook nog uit dat het model weliswaar een heel persoonlijk ontwerp krijgt, maar dat het interieur wel veel conventioneler wordt en resoluut gericht zal zijn op het comfort. “De Urus zal de eerste auto binnen het gezin zijn en moet daarom het hele jaar door gebruikt kunnen worden.”
Mogelijk hybride
Stephan Winkelmann verklaarde ook dat er nog steeds onderzoek verricht wordt naar een plug-inhybrideversie van de Urus, hoewel dat op zich geen prioriteit is. De auto werd echter wel zodanig ontwikkeld dat er indien nodig plaats is voor een batterij. Technisch gezien zal de Urus uiteraard uitgerust zijn met vierwielaandrijving en er zal nooit een versie met achterwielaandrijving komen. De CEO heeft wel verklaard dat er andere pistes worden onderzocht, onder andere een Superveloce-model: “Het is te vroeg om erover te praten, maar we hebben veel ideeën. Alle opties zijn mogelijk en als onze klanten ons laten weten ergens behoefte aan te hebben, dan zullen wij hen dat geven.”
Een grotere fabriek
Hoewel de Urus zijn basis deelt met de Audi Q7 en de Bentley Bentayga, zal hij niet gebouwd worden in de Slovaakse fabriek van de Q7. De Urus zal geproduceerd worden op de historische site van het merk, in Sant'Agata Bolognese. De omvang van die site zal voor de gelegenheid verdubbeld worden, van 80.000 naar 150.000 vierkante meter. Lamborghini is ook van plan om 500 mensen aan te werven. De Urus wordt verwacht voor het salon van Genève 2018 of zelfs iets vroeger als de ontwikkeling probleemloos verloopt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!