Net voor de lancering van zijn eerste SUV – als we de erg exotische LM002 van het eind van de jaren 1980 buiten beschouwing laten, uiteraard – in zijn fabriek in het Italiaanse Sant’Agatha organiseert Lamborghini op 4 december een evenement om de lijnen en de technische kenmerken van zijn Urus te onthullen. “Het design van de Urus wordt typisch Lamborghini”, zo verduidelijkte Maurizio Reggiani, de baas van de R&D-afdeling van het Italiaanse merk, aan onze collega’s van het Britse Autocar. “Sinds de conceptcar (uit 2012) heeft het design een stevige evolutie ondergaan en het definitieve model ziet er nu duidelijk beter uit, zowel aan de buitenkant als in het interieur”. Tegelijk bevestigt Reggiani dat de Urus afstand neemt van de atmosferische motoren van zijn stalgenoten Huracan en Aventador om drukvoeding toe te passen. Die oplossing is volgens hem “onmisbaar” voor de aandrijving van de Urus omdat een SUV “nu eenmaal veel koppel nodig heeft”. De Urus meet zich dus de recente 4.0-V8 biturbo aan van zijn technische evenknieën bij Audi, Bentley en Porsche.
Plug-in hybride
Zonder meer details prijs te geven bevestigde Reggiani verder dat er een plug-in hybride variant komt onder de motorkap van de Urus, en wel vanaf zijn lancering. Om puristen gerust te stellen benadrukt de hoofdingenieur wel dat Lamborghini ‘klassieke’ atmosferische motoren blijft ontwikkelen voor zijn andere, meer sportieve modellen. Hij bevestigde verder dat Lamborghini in de toekomst zal blijven werken aan het terugdringen van het gewicht, het verbeteren van de stroomlijn en het opvoeren van het vermogen van zijn motoren. En uiteraard blijven er nog steeds radicale versies met twee aangedreven wielen komen. De ontwikkeling van de Urus heeft de afgelopen jaren dus niet alle ingenieurs gegijzeld, en gelukkig maar.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!