In 2006 beleefde de TDV8 zijn debuut in de Range Rover L322, een 3,6 liter groot exemplaar met 272 pk en 640 Nm van Ford dat duidelijk minder last had om de massa van de grote SUV voort te bewegen dan de oude 3.0 zes-in-lijn van BMW. In 2010 werd de TDV8 vervangen door een modernere en meer betrouwbare motor van 4,4 liter met 313 pk en 700 Nm, een motor die nog steeds in de huidige Range Rover te vinden is met 340 pk en 740 Nm. Maar niet meer voor lang, want Land Rover is van plan hem te schrappen ten faveure van een zuinigere mild hybride zescilinder.
Eigen makelij
Informatie over de nieuwe motor is te vinden bij sommige dataleveranciers, zoals die van topgear.com, maar Land Rover zelf heeft nog niets bekend gemaakt. Het zou gaan om een 3 liter grote zes-in-lijn met een mild hybride ondersteuning, zoals de 2 liter-diesel uit de Evoque ook al heeft. Het piekvermogen van de nieuwe D350, zoals hij zou benoemd worden, bedraagt 350 pk en 700 Nm. De CO2-uitstoot van de krachtigste diesel in de Range Rover zou daarmee dalen tot 225 g/km tegenover de 243 gram voor de SDV8. En dat terwijl het maximale sleepvermogen van 3.500 kilo blijft bewaard. Wanneer de nieuwe motor wordt gelanceerd, is nog niet duidelijk.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!