Het is geen geheim: de CT200h heeft nooit een grootse carrière gekend. Lexus zou het model op termijn dus graag laten vallen, of toch het koetswerk, en de CT200h vervangen door een cross-over – een koetswerkvariant die ondertussen garant staat voor succes – liet Alain Uyttenhoven, de Europese baas van het merk, weten.
Maar 10.000 per jaar
Van de CT200h werden maar 10.000 exemplaren per jaar gebouwd. Ofwel een peulschil op een markt die goed is voor een jaarlijkse verkoop van 750.000 exemplaren. De vervangende cross-over zou geïnspireerd zijn op de conceptcar LF-SA, die onthuld werd op het salon van Genève in 2015. Zijn bedoeling is uiteraard om beter te verkopen. Meer bepaald in Europa, waar Uyttenhoven dit jaar 70.000 Lexussen wil verkopen, tegenover 64.000 vorig jaar.
Hybride
Lexus gaat, net als Toyota, voorrang blijven geven aan zijn hybridebeleid, temeer omdat volgens Uyttenhoven 300 Europese steden momenteel een beperkte toegang ingesteld hebben tot hun stadskern voor traditionele verbrandingsmotoren. Feit is dat het de cross-over voor de wind blijft gaan. Op een totaal van 660.000 verkochte Lexussen vorig jaar, waren er 150.000 NX'en en 200.000 RX'en.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!