Jean-Marc Galles, baas van Lotus, had het vorig jaar al bevestigd: de Evora, die tot nu toe enkel beschikbaar was als coupé, zal een open afgeleide krijgen. De Evora 400 Roadster, die pas in 2017 debuteert, zal gebruikmaken van de drukgevoede 3.5-V6 met 406 pk – of 400 Britse horsepower, vandaar zijn naam... Het gaat om een cruciaal model voor Lotus. De constructeur hoopt de helft van zijn Evora Roadsters op de gigantische Amerikaanse markt te verkopen, waar een op de twee sportievelingen een cabrio is.
Badkuiponderstel
De liefhebbers van krachtige sensaties zullen in hun handen mogen wrijven. Zo liet Galles aan het Engelse magazine Autocar weten dat de transformatie van coupé in roadster geen invloed zal hebben op de stijfheid, noch op het gewicht. De specifieke structuur van de Evora (de zogenoemde ‘badkuip’) zorgt ervoor dat het dak achterwege gelaten kan worden zonder de structuurstijfheid aan te tasten. Het dak van de roadster zou ook geen gewichtstoename met zich brengen (ter herinnering, de Evora weegt 1.395 kilogram). Trouw aan zijn filosofie van ‘light is right’ zou Lotus niet kiezen voor een complex opvouwsysteem. Het dak zal eenvoudigweg vervangen worden door twee harde panelen (van elk 3 kilo), die opgeborgen kunnen worden achter de voorstoelen.
Prestatiegericht
Al communiceert Lotus nog geen enkel cijfer wat deze toekomstige Evora Roadster betreft, toch mogen we ervanuit gaan dat hij bij de sprint de prestaties van zijn coupébroer behoudt: 4,2 seconden van 0 naar 100 km/h en een topsnelheid van 300 km/h. De Roadster zou eveneens kunnen profiteren van de verbeteringen die Lotus in Genève voorstelde op de Evora 410, namelijk een gewichtsverlies van 70 kilo en een krachtbron die 10 pk extra levert.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!