Met zijn 3.0 biturbo-V6 op benzine kunnen we SUV Levante van Maserati niet bepaald beschouwen als een ‘ondergemotoriseerd’ model. Met zijn 430 pk presteert hij al explosief binnen zijn segment: 5,2 seconden voor de 0 naar 100 km/h en een top van 264 km/h. Kortom, qua visitekaartje kan dat al tellen. Maar in het segment van de ongeveer 5 meter lange SUV’s bieden de Duitsers veel krachtiger alternatieven. De BMW X6 M bijvoorbeeld schopt het tot 575 pk. Kwestie van met gelijke wapens te kunnen strijden, zou Maserati in de verleiding kunnen komen om de V8 van de Quattroporte in de neus van de Levante te proppen. Die 3.8 ontwikkelt al 533 pk in zijn basisconfiguratie voor de limousine.
Imago of volume?
De eeuwige vraag in zo’n kwesties is uiteraard of het project rendabel zou zijn. Voor het imago van Maserati kan het interessant zijn om een model aan te bieden dat kan wedijveren met de krachtigste modellen van het segment. Maar het is nog te zien of de potentiële verkoopcijfers de uitgaven zouden kunnen rechtvaardigen. Dat is wat Alberto Cavaggioni, wereldwijd verantwoordelijke van Maserati, heeft verteld aan onze collega’s van Autocar: “Omdat we een V8-motor hebben in de neus van de Quattroporte is het technisch gezien uiteraard niet onmogelijk om die ook in de Levante te steken. Maar we moeten ook nadenken over het potentiële verkoopvolume”. Al voegt hij wel toe dat Maserati ook nog wat achter de hand moet houden om de Levante een klein zetje te geven wanneer hij wat verder in zijn levenscyclus zit. De hoop op een V8 in zijn neus is dus nog niet verdwenen…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!