De Levante, de eerste SUV van Maserati, wordt van cruciaal belang voor het Italiaanse merk. Van dit model hangt namelijk de toekomst van Maserati af, en dus ook de productie van de sportieve Alfieri, die gepland is voor 2018 en waarvan het prototype in maart dit jaar onthuld werd. Dat verklaarde Giulio Pastore, general manager voor Europa bij Maserati. Het merk hoopt met dit model zijn jaarlijkse verkoop tegen 2018 op te trekken tot 70.000 exemplaren en voldoende investeringen aan te trekken om verder nieuwe producten te kunnen blijven ontwikkelen. “Want een autobouwer die enkel sportieve modellen verkoopt, heeft geen toekomst”, aldus Pastore.
Grote investeringen
Giulio Pastore verduidelijkte dat Maserati al zijn beschikbare middelen investeert in de Levante, die “de nadruk zal leggen op het weggedrag, maar ook mogelijkheden biedt voor alle terreinen”. Harold Wester, de grote baas van Maserati, had al gespecificeerd dat “de Levante 100 procent Maserati wordt zonder ook maar één onderdeel van de groep Fiat-Chrysler te gebruiken”. Het model gebouwd worden op hetzelfde platform als de Ghibli en de Quattroporte en gebruikmaken van dezelfde V6- en V8-motoren, en ook van de vierwielaandrijving van die berlines.
Ook hybride?
Wester verklaarde dat de SUV innovaties zal meebrengen die vervolgens hun weg zullen vinden naar het volledige gamma van Maserati. Waarschijnlijk doelt hij daarmee onder andere op een hybride variant. Daarnaast blijft Maserati voor sommige modellen ook dieselmotoren aanbieden. Ten slotte denkt Maserati ook aan de vervanging van de Granturismo en de GranCabrio, waarvoor de opvolgers rond 2017 gelanceerd zouden worden, net op hetzelfde moment als de Alfieri. Kortom, projecten genoeg, maar er is eerst wat vers geld nodig om ze te kunnen verwezenlijken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!