Mazda heeft een driehoekig logo met afgeronde hoeken gedeponeerd dat een rotatiemotor moet voorstellen. Het merk heeft 8 merken gedeponeerd, waarvan de helft te maken heeft met de naam “e-SKYACTIV R”, waaronder het logo zelf.
e-SKYACTIV R
Er is al vaker verwezen naar een terugkeer van de rotatiemotor bij Mazda, in de vorm van een rijbereikuitbreider voor de elektrische cross-over MX-30, maar dat project zou recent in de diepvries zijn beland. Toch behoudt Mazda toekomstplannen voor deze bijzondere motor, die integraal deel uitmaakt van de geschiedenis van het merk, onder meer via de sportieve RX-lijn, waarvan de laatste telg de RX-8 was.
Als we kijken naar de 4 merken die onlangs zijn gedeponeerd rond het thema e-SKYACTIV R stellen we vast dat het iets te maken heeft met elektrificatie, want de drie namen die zijn toegevoegd aan het logo zijn “e-SKYACTIV R-Energy”, “e-SKYACTIV-R-HEV” en “e-SKYACTIV R-EV”. De eerste naam zou algemeen kunnen zijn, terwijl die met “EV” erin verwijst naar de functie van rijbereikuitbreider in een elektrisch model. De HEV-versie daarentegen zou kunnen wijzen op een eventuele opvolger van de RX-8.
>>> Lees ook – Mazda kondigt de terugkeer van de Wankelmotor aan
RX-9 op komst?
Naast deze verschillende gedeponeerde merken, en dan vooral het e-SKYACTIV R-HEV dat verwijst naar een hybride model waarvan de verbrandingsmotor een Wankelmotor zou zijn, zijn er ook nog de recent geregistreerde plannen voor een coupémodel (met een uiterlijk dat sterk verwijst de bloedmooie concept R-Vision). Al die zaken samen lijken te suggereren dat de constructeur uit Hiroshima nadenkt over een toekomstige hybride RX-9.
Zou Mazda op die manier een nieuwe Japanse sportwagen introduceren naast de recente Toyota Supra en Nissan Z? Misschien, maar dan wel met een typische Mazda-insteek, wat wil zeggen: een beetje alternatief. Nochtans zijn de gedeponeerde merken en het logo enerzijds en de plannen voor een coupé anderzijds daarom niet noodzakelijk met elkaar verbonden, al is het verleidelijk om wel zo te gaan denken.
Vergeet ook niet dat Mazda voor zijn grotere modellen spreekt over een zescilinder in lijn, een architectuur die perfect zou passen bij een achterwielaangedreven coupé met de motor voorin onder een lange motorkap. Bovendien is een zescilinder eenvoudiger betrouwbaar en zuinig te maken dan een rotatiemotor.
>>> Lees ook: Mazda 6: een 6-in-lijn voor de volgende 6
Wat moeten we daarvan denken?
We weten dat Mazda normaalgezien niets zomaar doet. De tekenen die de kleine Japanse autobouwer zo geeft lijken te bewijzen dat het merk een trapje hoger wil gaan qua prestaties en rijplezier met zijn 6-in-lijn, maar dat de ingenieurs ook het idee van de originele Wankelmotor nog niet hebben laten varen.
Die laatste lijkt realistischer in de context van een gebruik als rijbereikuitbreider voor een elektrisch model of als stroomproducent in een hybride (zoals bijvoorbeeld Honda doet), maar we mogen toch dromen van een coupé die nauwverwant is aan de RX-Vision en die de keuze zou bieden tussen een drukgevoede zescilinder in lijn of een rotatiemotor in combinatie met elektrische aandrijving. In beide gevallen zou de uitstraling van Mazda er wel bij varen. Voor ons Europeanen is er echter weinig kans dat zo’n model een carrière zou kunnen uitbouwen op onze markten gezien de toekomstige Euro 7-uitstootnormen, die drastisch beloven te worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!