De Mazda MX-5 is een architectuur (achterwielaandrijving, motor voorin), maar ook een lichtgewicht. En net dat recept heeft zijn succes gemaakt – ook al was de derde generatie een beetje zwaarder geworden. Daarom wordt er gezegd dat de volgende generatie, de vijfde, gebruik zou kunnen gaan maken van koolstof om minder op de weegschaal te kunnen zetten. Gewicht, dat is de vijand die de oprichter van Lotus, Colin Chapman, martelde. Een adagium dat Mazda blijkbaar zeer goed geïntegreerd heeft, want het gaat om een van de enige constructeurs die sinds tenminste tien jaar het gewicht van voertuigen naar beneden blijft trekken.
2021
Uiteraard spelen kilo’s nog een belangrijkrijkere rol wanneer we het over de MX-5 hebben, die net zijn levendigheid te danken heeft aan zijn pluimgewicht. De volgende generatie zou het levenslicht niet zien voor 2021, maar er wordt wel al gezegd dat het model gebruik zal gaan maken van koolstofvezel. De informatie is overigens afkomstig van de programmadirecteur van de MX-5, die verklaarde dat "in de toekomst, lichte materialen een zeer belangrijke rol zullen spelen. Momenteel is koolstofvezel duur, maar we zijn een voordelige koolstofvezel aan het ontwikkelen, opdat de MX-5 nog lichter kan zijn in de toekomst."
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!