Mazda-CEO Masamichi Kogai heeft in een recent interview bevestigd dat het merk een team aanhoudt dat over de Wankelmotor blijft nadenken. Die mensen werken “met veel enthousiasme”, zo zegt hij, aan manieren om de technologie op het niveau te krijgen van een traditionele zuigermotor. De rotatiemotor kampt namelijk met een paar ernstige tekortkomingen, vooral dan qua rendement na een koudstart en CO2-uitstoot.
Nog niet dood
Ter herinnering: de constructeur heeft nooit een opvolger bedacht voor de RX-8, die bij ons in 2008 van de markt verdween (maar elders nog tot 2012 voortleefde). In 2012 werd nog gewerkt aan een opvolger, maar het prototype van de motor toen (met drukvoeding) slaagde er niet in om de uitstootnormen te halen, vooral niet de Europese. Een model bouwen dat maar voor een paar markten geschikt is, zou een financiële zelfmoord hebben betekend.
Terugkeer in 2018?
Masamichi Kogai weigerde uiteraard om te verklaren waarom hij nog een team ingenieurs betaalt om verder te sleutelen aan de rotatiemotor. Die vaagheid voedt de geruchten dat we toch een opvolger mogen verwachten voor de RX-8, een model dat in 2018 perfect op tijd zou komen om de 40ste verjaardag te vieren van de eerste RX-7. Maar we mogen ook niet vergeten dat Mazda de motor nog voor andere doeleinden heeft gebruikt. Zo heeft de constructeur een patent op het gebruik van de Wankelmotor als rijbereikuitbreider in een elektrische auto.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!