P14 is de codenaam van het model dat in 2017 de 650S gaat vervangen. Wellicht zal die volgend jaar voorgesteld worden op het salon van Genève, in maart. Het model maakt uiteraard deel uit van de strategie van McLaren, dat tegen 2022 15 nieuwe auto's wil uitbrengen.
700 pk?
Verschillende bronnen spreken van een vermogen van 700 pk. Niet slecht, behalve dan dat McLaren aangeeft dat dat weinig waarschijnlijk zal zijn. Mike Flewitt, CEO van het merk, heeft verklaard dat de P14 gebruik zou blijven maken van een biturbo-V8, maar in een geëvolueerde versie, terwijl het zelfdragende koetswerk van koolstof eveneens aangepast zal worden, meer bepaald om de instap te vergemakkelijken. De nieuwe 650S zal dus zeer verschillend zijn en een grotere afstand tot de 570S creëren, waardoor een nieuw model zich tussen beide zal kunnen positioneren.
Samenwerking
De toekomstige 650S werd ontwikkeld met een diepe zin voor samenwerking, want zoals de designer van het merk, Frank Stephenson, aangaf: "we definiëren geen design dat we vervolgens aan de ingenieurs geven en waarmee ze hun plan maar moeten trekken. We hebben samengewerkt aan elke fase van het proces." Bovendien bevestigde hij dat de auto er zeer anders zal uitzien: "ons design zal onvoorspelbaar zijn en zal voor verwondering zorgen, daar ben ik zeker van".
50 procent hybrides
McLaren gaf eveneens aan dat tegen 2022 de helft van zijn productie uit hybrides zal bestaan. In die zin dat er nog een keuzemogelijkheid zal bestaan, waarbij bijvoorbeeld de 570S ofwel een hybride aandrijving zal hebben of enkel over een klassieke verbrandingsmotor zal kunnen beschikken. Maar er is ook een grote kans dat de hybride aandrijfgehelen gebruikt zullen worden voor de krachtigere modellen, zoals voor de Sport-reeksen.
Geen P1 meer?
McLaren kondigt overigens aan dat er geen plannen zijn om de P1 tegen 2022 te vervangen. Er staat ongetwijfeld al genoeg op de planning. McLaren zou overigens aan een nieuwe motor aan het werken zijn, een zescilinder die ongetwijfeld afgeleid is van de V8. Er werd echter nog niets bevestigd. Zo verklaarde de CEO van het merk wel dat "het herleiden van het aantal cilinders er vroeg of laat staat aan te komen, maar dat dat losstaat van de huidige ontwikkelingscyclus". Dat betekent dat de motor naar alle waarschijnlijkheid voor 2022 gelanceerd zal worden. De doelstelling van het merk is om ook het gewicht van het groene aandrijfgeheel terug te dringen. Flewitt heeft namelijk verklaard dat bij de P1 alleen de voortrein al voor een extra gewicht van 170 kilo zorgt en dat hij dat in de toekomst tot nul zou willen herleiden. Of zelfs tot een gewicht dat lager zou liggen dan dat van een klassiek aandrijfgeheel.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!