Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Mercedes-AMG GT-R: in 2016

Geschreven door David Leclercq op 11-04-2016

Mercedes-AMG lanceert een scherpere versie van zijn GT. Tot nu toe was er al de S en binnenkort komt daar de R bij, met maar liefst 570 pk.

Mercedes-AMG heeft besloten om een R-versie van zijn GT te lanceren. De auto zou nog dit jaar verschijnen en tot 570 pk leveren, nog altijd uit een V8 met drukvoeding. Het doel is duidelijk: Porsche en zijn GT-3 RS achterna gaan.

Niet alleen vermogen

De GT-R wordt dus de derde van in totaal vijfde geplande varianten van dit model. Behalve het extra vermogen verwachten ook aanpassingen op andere vlakken, met als hoogtepunt de ontwikkeling van een GT3-versie voor de autosport, zoals Mercedes heeft aangekondigd op het laatste salon van Genève. Om dit engagement voor de autosport in de verf te zetten, krijgt de GT-R voor de weg ook heel wat aerodynamische addenda, vooral om de grip bij hoge snelheid (en dus de stabiliteit) te verbeteren. Andere elementen zoals de bumpers worden hertekend om de koeling van de mechaniek te verbeteren.

Minder gewicht

Voor de GT-R levert Mercedes-AMG uiteraard ook inspanningen om het gewicht te beperken. De auto krijgt koetswerkdelen uit koolstofvezel, zoals de motorkap, zijvleugels of kofferklep. Volgens bepaalde bronnen zou het gewicht op die manier verminderen met zo’n 60 kg tot ongeveer 1.520 kg. Dit valt nog te bezien, want het blijft toch een honderdtal kilogram meer dan een 911 GT3 RS (1.420 kg). Ook binnenin zijn er aanpassingen, zo worden de elektrische zetels nu manueel geregeld.

Nog altijd vierliter V8

De 4.0 V8 van de GT en GT-S ondergaat ook een belangrijke evolutie. Volgens meerdere bronnen van onze collega’s bij Autocar verschijnt een nieuw inlaatspruitstuk voor een verhoogde turbodruk en een titanium uitlaatlijn voor minder tegendruk. Resultaat: meer vermogen en koppel. We verwachten dat de motor ongeveer 570 pk ontwikkelt met 750 Nm, een goede 100 Nm meer dan de GT-S. Wellicht wordt het vermogen nog altijd overgebracht via een automaat met zeven versnellingen en dubbele koppeling, die voor de gelegenheid anders werd afgesteld, net als de gestuurde zelfsper achteraan.

Aangepast onderstel

Uiteraard wordt ook het onderstel aangepast. Er is sprake van nieuwe veren en schokdempers (voortaan regelbaar) en een achteras die rechtstreeks is vastgeschroefd aan de koetswerkstructuur. Het spreekt voor zich dat de banden en velgen een maatje groter worden. De introductie van de Mercedes-AMG GT-R vindt nog dit jaar plaats, maar wel tegen het jaareinde. En dat is niet alles: we verwachten nog een GT Black Series in 2017 en een roadster in 2018.  

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten